آموزش QFD فازی و خانه کیفیت

0
14
آموزش QFD فازی خانه کیفیت

QFD چیست؟

QFD به عنوان یکی از روشهای نوین مهندسی کیفیت، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده و در فرایند بررسی و تحلیل خود، ضمن شناسایی خواسته ها و نیازمندی های مشتریان، سعی در لحاظ نمودن آن ها در تمامی مراحل طراحی و تولید دارد.یکی از ابزارهای مدیریت کیفیت جامع در شرکت ها گسترش عملکرد کیفیت (QFD) است. در QFD باید ببینیم مشتری چه می خواهد تا در محصول یا خدمات اعمال کنیم. به عبارت دیگر QFD یعنی تبدیل خواسته های مشتری به مشخصات فنی در محصول. نقطه شروع QFD ندای مشتریان (VOC) است. نتیجه تمامی فعالیت های QFD در ماتریسی به نام خانه کیفیت آورده می شود.

تاریخچه QFD

QFD برای اولین بار توسط شیگیرو  میزونو و پروفسور اکائو  به این سبب ایجاد شد که نیاز ها و خواسته ها و در نهایت رضایت مصرف کننده را قبل از تولید و ارائه، در محصول  بگنجاند و در فرایند ساخت دخالت دهد. QFD در محیطی در سال 1960 به وجود آمد که به دلیل جنگ جهانی دوم تمامی صنایع ژاپنی از هم پاشیده شده بود این شیوه در چنین محیطی به عنوان یک مفهوم زیر چتر کنترل کیفیت جامع متولد گردید. در سال 1997 QFD به حدی گسترش یافت که 68/5 درصد از شرکت‌های امریکایی و 31/5 درصد از شرکت‌های ژاپنی از این تکنیک استفاده می‌ کردند.

مزایای استفاده از QFD

  • زمان کوتاهتر توسعه محصول
  • افزایش سهم بازار
  • کاهش تعداد دفعات تغییر در طرحهای مهندسی
  • کاهش هزینه های اولیه معرفی محصول
  • رضایت مشتریان از تامین خواسته ها و نیازهایشان
  • بهبود روشهای ساخت محصول
  • ایجاد یک زبان مشترک بین واحد های مختلف سازمان
  • ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب برای استفاده و کاربردهای آتی

رویکرد فازی در QFD

رویکرد سنتی در QFD استفاده از اعداد قطعی برای انجام محاسبات و بدست آوردن اهمیت و وزن نیاز مشتری و شاخص های فنی است اما چون استفاده از رویکرد فازی باعث از بین رفتن ابهامات در کلام پاسخ دهنده می شود لذا استفاده از QFD فازی می تواند نتایج دقیق تری را در پی داشته باشد. در این روش پس از تشکیل خانه کیفیت و مشخص کردن نیازهای مشتری و الزامات فنی، جهت تعیین مقدار کمی روابط بین آن ها از طیف اعداد فازی استفاده می شود.

مراحل تکمیل خانه کیفیت

اولین مرحله در QFD توسعه محصول است که به واسطه شباهت بسیار زیاد این ماتریس به خانه، معروف به خانه کیفیت شده است. خانه کیفیت ابزاری توانمند برای ترجمه ندای مشتری و خواسته های کیفی اون از محصول به الزامات کمی می باشد که به نحو چشمگیری قابلیت پیگیری و لحاظ نمودن آن ها را در محصول، از طرف سازمان بالا می رود. خانه کیفیت ماتریسی است که در آن رابطه میان WHATs (چه ها) و HOWs (چگونه ها) مشخص می گردد.


چنانچه نیازمند مشاوره و یا انجام پروژه خود با این روشها هستید با ما تماس بگیرید

آموزش QFD فازی و خانه کیفیت


banner

لینک کوتاه : http://sanaye20.ir/?p=7222

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید