Assessing Risk Management Maturity of Construction Organisations on Infrastructural Project Delivery in Nigeria
ارزیابی بلوغ مدیریت ریسک سازمان ساخت و ساز در زیرساخت تحویل پروژه در نیجریه
خلاصه
ارزیابی قابلیت مدیریت ریسک (RMC) توسط پیمانکاران قبل از انتخاب انها برای یک پروژه به طور قابل توجهی کمک به تحویل موفقیت آمیز پروژه می کند. در این مقاله از پیمانکاران پروژه بزرگراه در فدرال نیجریه ارزیابی RMC جاری انجام شده است. مطالعه حاضر شامل مروری بر مقالات و پرسشنامه هجده پروژه های بازسازی در سراسر جنوب غربی نیجریه است. سطح بلوغ مدیریت ریسک پیمانکاران در مقیاس چهار سطح با استفاده از تئوری مجموعه های فازی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه نشان می دهد که به طور کلی سطح بلوغ مدیریت ریسک پیمانکاران تازه کار است. همچنین سطح بلوغ پیمانکاران در صفات مختلف نشان داد RMC و اطلاعات پشتیبانی تصمیم گیری های اضافی برای انتخاب برنده مناقصه را فراهم می کند.
معرفی
از سال ۲۰۰۱، دولت فدرال پی در پی در نیجریه ، کار توانبخشی گسترده و گسترش بزرگراه فدرال موجود در سراسر شش منطقه ژئوپولیتیک نیجریه آغاز کرده است. تقریبا تمام پروژه بزرگراه به طور کامل و قابل ملاحظه ای در تکمیل برای رسیدن به اهداف عملکرد اصلی خود ، شکست خورده بودند. اگر چه مطالعات انجام شده توسط مورا، Teixeira از و رابرت پیرس (۲۰۰۷) انجام شد نشان داد که زمان تاخت و تاز کردن یک مسئله جهانی، افزایش درصدی است که اغلب در کشورهای در حال توسعه و عوامل عدم اطمینان منجر به تاخت و تاز کردن بالاتر متفاوت از کشوری به کشور دیگر است. در نیجریه شناسایی حوادث متعدد نامشخص منجر به تاخیر در پروژه های ساخت و ساز و دیگر پروژه های ساخت و ساز است. با این حال، بنا به تعریف موسسه مدیریت پروژه حوادث نامشخص و یا شرایطی که با اثر مثبت یا منفی در هر یک از اهداف عملکرد پروژه به عنوان خطر رخ می دهد ریسک است. بنابراین، تمام رویدادهای نامشخصی که به زمان تاخت و تاز کردن پروژه شاهراه مرتبط با عوامل خطر بالقوه که باید به درستی مدیریت شوند برای اطمینان از عملکرد موفقیت آمیز پروژه ها هستند. برای مدیریت موثر ریسک، تجزیه و تحلیل ذینفعان مهم است که در استاندارد استرالیا و نیوزیلند در مدیریت ریسک مشخص شده است استدلال کردند که اگر یک سازمان بسیار در مدیریت حوادث خطر شناسایی شده بر روی پروژه بالغ باشد، در نتیجه حوادث خطر بر اهداف عملکرد پروژه کاهش خواهد یافت. بنابراین، به جای عوامل خطر بالقوه متعدد و متنوعی بر روی پروژه های ساخت و ساز، مهم است که برای مشتریان به درک مناسب از قابلیت مدیریت ریسک سازمان ساخت و ساز قبل از اعطای قرارداد ساخت و ساز پرداخت. مطالعات کمی در ارزیابی قابلیت مدیریت ریسک از پیمانکاران بزرگراه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. از این رو، این مقاله یک روش برای ارزیابی قابلیت مدیریت ریسک از سازمان ساخت و ساز در پروژه های بازسازی بزرگراه در نیجریه است . اهداف پژوهش شامل: (الف) شناسایی ویژگی ها و ابعاد قابلیت مدیریت ریسک برای ارزیابی موثر از بلوغ مدیریت ریسک پیمانکاران بزرگراه و (ب) ارزیابی فعلی بلوغ مدیریت ریسک ساخت و ساز سازمان های مختلف بر روی پروژه های بازسازی بزرگراه در نیجریه.
قابلیت مدیریت ریسک سازمانی
پیچیدگی سازمان در عمل مدیریت ریسک بر روی پروژه های خود، سطح بلوغ مدیریت ریسک را تعیین خواهد کرد. از این رو، مو و همکاران (۲۰۱۳) نشان دادند که درک درستی از قابلیت مدیریت ریسک ساخت و ساز سازمان به جای ماهیت خطر بالای کسب و کار ساخت و ساز بسیار مهم است. رزا و روشا (۲۰۰۶) به این نتیجه رسیدند که اندازه گیری از فرآیندهای مدیریت ریسک فعلی و فرهنگ نقطه شروع در فهم قابلیت مدیریت ریسک (RMC) از سازمان است. مطالعات انجام شده توسط محققان و سازمان هایی مانند رن و يئو (۲۰۰۴)، زو، چن و چان (۲۰۱۰)، هاپکینسون (۲۰۱۱) و مو، چنگ Chohr و پنگ (۲۰۱۳) اهمیت به کار گیری رسمی مدیریت فرایند ارزیابی بلوغ خطر نشان داده اند برای اندازه گیری ریسک فرآیند مدیریت ، فرهنگ، عمل و منابع مهم است. مطالعات توسعه یافته RM3 چندین مدیریت ریسک، مدل بلوغ به عنوان یک ابزار سیستماتیک ارزیابی سطح بلوغ مدیریت ریسک سازمان در پروژه های ساخت و ساز است. به طور مشابه سطوح بلوغ مدیریت ریسک سازمان در صفات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، یک سازمان می تواند سطح بلوغ در منابع مدیریت ریسک را تعیین کند ، اما سطح بلوغ پایین در فرآیند مدیرت ریسک این عمل را مشکل می سازد. آگاهی از سطوح بلوغ در هر یک از ویژگی ها به شناسایی مناطق نقاط قوت و ضعف سازمانی کمک می کند.
پرسشنامه بلوغ ریسک
پرسشنامه در دو بخش توسعه داده شد. بخش A به جمع آوری اطلاعات به طور کلی از پاسخ دهندگان و مقیاس برای رتبه بندی مدیریت ریسک ویژگی قابلیت طراحی شده است. بخش B شامل یک لیست از بیست و شش وضعیت سوال در چهار ویژگی و نوزده ابعاد RMC سازمانی است. پاسخ دهندگان برای رای دادن به سطح RMC (ابعاد) سازمان خود با استفاده از یک چهار نقطه سطح بلوغ ساده = 0 تا 0.25، تازه کار = 0.26 تا 0.50، موفق = 0.51 تا 0.75 و بهینه سازی شده = 0.76 تا 1 مورد نیاز بود. پرسشنامه از هر یک از سازمان ساخت و ساز که پروژه های بازسازی بزرگراه شانزده نمونه برای تحقیقات از پنج کارکنان ارشد اجرا شد. پنج کارکنان ارشد متشکل از اعضای تیم پروژه ساخت و ساز و کارکنان از دیگر واحدهای کسب و کار از سازمان های مربوطه است. در شکل زیر ساختار سلسله مراتبی از ویژگی ها و ابعاد قابلیت مدیریت ریسک آورده شده است.
نتایج و یافته ها
. ۸۰ درصد از پیمانکاران مورد مطالعه تازه کار در حالی که ۲۰٪ ساده با شاخص RMM از 0.440، 0.414، 0.249، 0.370 و 0.471 هستند، به دست آمد. این شبیه به سطح بلوغ پیمانکاران در پروژه های مترو در سرزمین اصلی چین است. این نشان می دهد که بیشتر پیمانکاران در پروژه های بازسازی بزرگراه در نیجریه به دور از بلوغ هستند. نتایج از AML نشان داد که همه ساخت و ساز سازمان در سطح بلوغ تازه کار در مدیریت ریسک فرهنگ / آگاهی، تمرین و برنامه های کاربردی و عمل فرآیند مدیریت ریسک هستند. با این حال آنها در منابع مدیریت ریسک از قابلیت های دیگر بالغ تر هستند؛ با ۸۰٪ از آنها عامل در سطح بلوغ، موفق هستند. ضعیف ترین منطقه از RMC برای همه ساخت و ساز مشاهده سازمان ها فرایند مدیریت ریسک با AML میزان 0.264، 0.286 است. بنابراین نتایج نشان دادند نیاز به قراردادن مقرراتی وضع کننده است که سازمان را وادار به ارزیابی از قابلیت مدیریت ریسک ساخت و ساز قبل از انتخاب پیمانکاران بزرگراه کند. این مقررات آنها را تشویق می کند به منظور بهبود در قابلیت مدیریت ریسک خود و در نهایت بهبود عملکرد در تحویل بزرگراه می کند.
نتیجه گیری
در این مقاله رویکرد های سیستماتیک برای ارزیابی قابلیت مدیریت ریسک سازمان ساخت و ساز اجرای پروژه های بازسازی بزرگراه در سراسر جنوب غربی نیجریه معرفی شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که سطح قابلیت مدیریت ریسک سازمان ساخت و ساز در پروژه های بازسازی بزرگراه فدرال در جنوب غربی نیجریه تازه کار است. با این حال آنها به ویژه در بعد تجربه در منابع مدیریت ریسک بالغ تر هستند. این یافته ها همچنین ضعیف ترین ویژگی های خود را از قابلیت مدیریت ریسک نشان داد که خطر فرآیند مدیریت و منطقه خود را از درت منابع مدیریت ریسک است. این مطالعه نشان می دهد که یک روش سیستماتیک می تواند یک ابزار عینی و جامع از اندازه گیری و ارزیابی مدیریت ریسک ارائه بلوغ از سازمان ساخت و ساز در پروژه بزرگراه باشد. این مطالعه همچنین یک پایه برای مقایسه قابلیت مدیریت ریسک با پیمانکاران در کشورهای دیگر فراهم می کند. تعیین سطح بلوغ سازمان ساخت و ساز فردی در هر ویژگی کمک به شناسایی مناطق خود را از نقاط قوت و ضعف در قابلیت مدیریت ریسک می کند. این اطلاعات بیشتر است که می تواند مشتریان از پروژه بزرگراه در برنامه ریزی پاسخ ریسک و در انتخاب پیمانکاران برای پروژه را کمک کند. همچنین می تواند سازمان ساخت و ساز در راهنمای خود پیشنهاد هیچ تصمیمی را پیشنهاد داد. با این حال، یافته های این مطالعه می تواند برای پیمانکاران بزرگراه در نیجریه تعمیم یافته، مطالعه باید در پنج منطقه جغرافیای سیاسی باقی مانده در نیجریه به پروژه های بازسازی بزرگراه تمدید شود، و قابلیت مدیریت ریسک از سازمان مشاوره و مشتری مشخص گردد.