در این پست گزارش کارآموزی مهندسی صنایع در قسمت برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت کشتی سازی به رایگان قرار داده شده است. این گزارش کارآموزش شامل 31 صفحه pdf می باشد. و شامل سه فصل است. در فصل اول به مقدمه می پردازیم سپس در فصل دوم به معرفی محل کارآموزش که همان کارخانه کشتی سازی است پرداخته می شود و در فصل سوم فعالیت ها و تجربیات بیان می شود.
چکیده
صنعت تعمیر کشتی از اساسی ترين صنايع جهانی می باشد که در بخش های مختلفی از جمله حمل و نقل، سرمایه گذاری، جذب نیروی انسانی در ابعاد مختلف کاربرد دارد. در این گزارش به بررسی شرکت صنعتی دریایی ایران – کارخانه کشتی سازی بوشهر که در زمینه صنعت کشتی سازی و تعمیرات و نوسازی خدمات ارائه میدهد می پردازیم.
آشنایی با سیکل کاری کارآموزی
در ابتدا برای پروژه تعمیریک شناور باید درخواست مشتری مکتوب شود. و مشخص درخواست انجام کار مشتری فرم دستور کار که شامل ایتم های کاری که باید انجام شود تکمیل میگردد و یک شماره کارپنج رقمی به این شناور تعلق میگیرد. گزارش مورد نظر باشماره کار مشخص به واحدهای مختلف ارجاع داده می شود. برای هر پروژه یک شخص پیگیر کار توسط قسمت اجرایی انتخاب می شود، که کارها و گزارشات را پیگیری میکند.
مشکلاتی که در این واحد صنعتی وجود دارد عبارتنداز:
- پخش واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه فقط یک کارشناس برنامه ریزی وجود داشت. و از نرم افزارهای به روز مثل کمک گرفته مگر برای مستندسازی.
- مدیریت زمان برای تحویل در این کارخانه اهمیت چندانی ندارد(به دلیل اینکه مشتری های این کارخانه هزینه های خودرابه موقع پرداخت نمی کنند و ممکن است داک بک شناور سه ماه تا سه سال هم طول بکشد).
- به دلیل تعدیل نیرو عملیات ساخت کشتی در این کارخانه صورت نمی گیرد و بخش هایی از تعمیرات نیز به شرکت های پیمانکاری واگذار می شود.
انواع کشتی و شناورها
- کشتی های باربری: این کشتی ها بر حسب کاربری به انواع باربری عمومی، فله بر ، کانتینربر و خودرو برو در خطوط کشتیرانی تقسیم بندی می شوند این کشتی هااز ۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تن وزن و از ۵۱ تا ۲۸۹ متر طول از ۳ / ۳ تا ۱۷ متر آبخور دارند).
- کشتی فله بر : برای بارگیری مواد غیر قابل بسته بندی (غلات، سنگ معدن، آهن آلات).
- کشتی کانتینربر : برای بارگیری کانتینر بارج شناور بزرگتر از قایق، برای باربری در مسیرهای کوتاه، حرکت بوسیله یدک کش.
- فری : شناور برای حمل خودرو و مسافر در مسیر های کوتاه رودخانه دریاچه).
شرح برخی ازآیتم های کاری
عملیات داکینگ:عملیات به آب اندازی و از آبگیری شناور
ابتدا باید وزن شناور تعیین گردد(براساس آب خور و …) تا برداک آسیبی نرساند زیرا داک این کارخانه تا وزن 500 تن را تحمل می کند. هر دو سال شناورها برای دریانوردی باید داک شوند.
سندبلاست و رنگ آمیزی: لایه برداری رنگ های قدیمی(سباب پاشی به منظور آماده سازی برای رنگ آمیزی)- رنگ آمیزی برای زیرآب خور شناور 5 لایه، قسمت بالای آب خور 3 لایه، عرشه 2 لایه
مگر تست: تست برق شناور که به وسیله ژنراتورها بررسی می شود.
پروژه های مشابه و مرتبط: