در پست های قبل به آموزش روش ترکیب QFD و AHP پرداخته بودیم. در بسیاری از مواقع ممکن است بین عوامل پژوهش روابط داخلی وجود داشته باشد به عنوان مثال اگر بخواهیم در QFD مورد بررسی قرار دهیم ممکن است بین نیازمندی های مشتری (Wahtsها) روابط داخلی و یا بین مشخصه های فنی (Howsها) نیز روابط داخلی وجود داشته باشد که دیگر برای تحلیل این مدل از مسائل به صورت سنتی و یا استفاده از روش سلسله مراتبی AHP نمی توان به نتایج قابل قبول دست یافت. در چنین مواقعی از روش ANP (فرایند تحلیل شبکه ای) می توان کمک گرفت. روش ANP با سازوکار و الگوریتمی که دارد به راحتی با در نظر وابستگی های داخلی عوامل، به محاسبه اهمیت و وزن آن ها می پردازد.
گسترش عملکرد کيفيت، ابزاري براي پیاده سازی مهندسي همزماني و اعمال مديريت کيفيت جامع می باشد. همچنين عده ای آن را به عنوان يک روش توسعه محصول (سرویس دهی) براي ترجمه نيازهاي کاربر به فعالیت ها و سرويس ها مطرح می سازند. مبني بر اين تعريف گسترش عملکرد کيفيت ابزاري به منظور ترجمه نداي مشتريان به زبان مهندسان با ابزار خانه کيفيت می باشد.
در الگوریتم زیر به خوبی نشان داده شده است که تفاوت AHP و ANP در ترکیب با گسترش عملکرد کیفیت (QFD) در کجاها اعمال می شود.
اگر باز بخواهیم از فواید QFD بگوییم به جایی خواهیم رسید که دریابیم نتایج دقیق تر از ماتریس خانه کیفیت QFD باعث ایجاد رضایت بیشتر در مشتری و وفاداری وی می شود. این نتایج دقیق تر از تکنیک های دقیق حاصل می شود که تکنیک ANP با دقت و روابطی که دارد باعث کسب نتایج بهتر و دقیق تر می شود. البته در مواردی که عدم قطعیت وجود داشته باشد می توان از تکنیک هایی نظیر ANP فازی و یا ANP خاکستری استفاده نمود.
روش QFD به تحلیل و درك ارتباطات و اولویت های درونی نیازهای کاربران با هدف امتیازدهی و اولویت بندی آنها می پردازد. در نتیجه لازم است روشی برای تحلیل ترکیبی با قابلیت درك ارتباطات و وابستگی های درونی نیازهای کاربران استفاده شود. فرآیند تحلیل شبکه ای با قابلیت تبدیل معیارها و زیرمعیارها به یک شبکه دارای وابستگی های درونی و متقابل، روش مناسبی به شمار می آید که می تواند پاسخگوی تحلیل روابط درونی نیازهای کاربران در این روش باشد.
گام های روش ترکیبی QFD-ANP
- شناسایی نیازهاي مشتري و نیازهاي فنی مؤثر بر آنها و تعیین روابط درونی خانه کیفیت.
- تعیین درجات اهمیت نسبی نیازهاي مشتري با استفاده از داده هاي کلامی، با فرض اینکه وابستگی میان آنها وجود ندارد. در واقع در این گام باید با استفاده از طیف 9 تایی ساعتی مقایسات زوجی را تشکیل داد و سپس اوزان نسبی را استخراج نمود.
- تعیین درجات اهمیت نیازهاي فنی با توجه به هر نیاز مشتري و با استفاده از داده هاي کلامی با فرض اینکه هیچگونه وابستگی میان آنها وجود ندارد. در این گام با توجه به روابطی که هر کدام از نیازهای فنی با نیاز مشتری دارند مقایسه زوجی بین نیازهای فنی را تشکیل داده تا اوزان نسبی آن ها محاسبه شود.
- تعیین ماتریس وابستگی داخلی نیازهاي مشتري با استفاده از داده هاي کلامی و نمایش شماتیک وابستگی داخلی میان نیازها.
- تعیین ماتریس وابستگی داخلی نیازهاي فنی با استفاده از داده هاي کلامی و نمایش شماتیک وابستگی داخلی میان نیازها.
- تعیین اولویت نیازهای مشتری
- تعیین اولویت نیازهای فنی
- تعیین اولویت کلی نیازهای فنی
چنانچه نیازمند مشاوره و یا انجام پروژه خود با این روشها هستید با ما تماس بگیرید
مطالب مشابه و مرتبط: