این پایان نامه ارشد مهندسی صنایع به صورت کاملا رایگان جهت دانلود قرار گرفته است. موضوع این پایان نامه در رابطه با مدیریت دانش در پروژه ها و بررسی تاثیرات با رویکرد پویایی سیستم با استفاده از نرم افزار ونسیم vensim می باشد.
هدف از انجام این تحقیق شناخت عوامل مؤثر و شاخصه های سنجش در مدیریت دانش (نگهداری و به اشتراك گذاری) و ارائه راهكارهایی برای تقویت فرایند مدیریت دانش در پروژه ها می باشد. سپس با استفاده از پویایی سیستم تمامی این عوامل در كنار یكدیگر قرار گرفته و نحوه اثرگذاری آنها بر یكدیگر مشخص خواهد شد. سپس با مقایسه این روشها و استفاده از پویایی سیستم، چارچوب نهایی برای نگهداری و به اشتراك گذاری دانش با مطالعه چندین شركت كه در زمینه انجام فعالیتهای پروژهای فعالیت دارند تدوین خواهد شد.
چکیده
چهره اقتصاد دنيا در حال تغيير است. ديگر از زماني كه منابع مهم سازماني، منابع مالي و فيزيكي سازمان بودند، تقريباً زمان زيادي گذشته است. در اقتصاد نو ظهور جهاني دانش و اطلاعات مهمترين منبع براي توليد ارزش به حساب مي آيند. در شرايطي كه نياز به دانش براي موفقيت هر روز افزايش پيدا مي كند، واضح است نگهداري و افزايش دانش داخلي سازمان از اهميت زيادي برخوردار است. اين دانش در سازمان توسط افراد داخل آن سازمان استفاده مي شود. يعني نيروي انساني نقش بسيار مهمي در مديريت دانش در سازمان دارد.
به علاوه به دليل پيچيدگي بازار رقابتی، بسیاری از سازمانها براي حداقل کردن هزينه ها و افزايش انعطاف پذيري به سوی انجام فعاليت هاي پروژه محور روي آورده اند. انجام فعاليت هاي پروژه اي در قالب ساختار سازماني ماتريسي صورت مي گيرد. با توجه به اينكه بعد از اتمام هر پروژه، پرسنل آن پروژه درگير پروژه بعدي ميشوند و يا ممكن است سازمان را ترك كنند، مسأله اين است كه چگونه مي توان دانش و تجربه آنها را نگهداري نمود و به پروژه هاي بعد انتقال داد.
در اين تحقيق با استفاده از ابزارهاي مختلف مانند پرسشنامه و مصاحبه، و همچنين استفاده از روش تحليل پويايي سيستم سعي شده براي انتقال دانش بين پروژه ها و افزايش بهره وري پروژه ها چارچوب مناسبي ارائه گردد.
فرایندهای مدیریت دانش بررسی
فرایندهای مدیریت دانش زمینه را برای درک بهتر جایگاه مدیریت دانش در سازمان مشخص می کند. سیستم های مدیریت دانش دارای چهار فرایند اصلی می باشند که عبارتند از خلق، ذخیره و بازیابی، انتقال، کاربرد این دیدگاه درباره سیستم های مدیریت دانش هر دو طبیعت ذهنی و اجتماعی دانش را نمایان می سازد. به عبارتی نشان می دهد که دانش از طرفی در ذهن افراد ریشه دارد و از سوی دیگر در رفتار افراد، به عنوان یک جمع و فرهنگ سازمانی، ظاهر می گردد. این فرایندها صرفا مجموعه ای از فعالیتها نمی باشند، بلکه مجموعه ای به هم پیوسته همراه با ارتباطات داخلی فعالیت ها می باشند. در ادامه به توضیح مختصری درباره هر یک از این فرایندها پرداخته میشود. البته لازم به ذکر است این تقسیم بندی فرایندهای مدیریت دانش تنها تقسیم بندی از این نوع نیست؛ بلکه تقسیم بندی پیشنهادی علوی و لیدتر می باشد. در این زمینه چارچوب های بسیار زیادی ارائه شده اند که تعدادی دیگری از آنها در ادامه آورده شده اند. نکته مهم این است که با وجود دیدگاههای مختلفی که برای تقسیم بندی و نام گذاری مراحل مختلف فرایند مدیریت دانش وجود دارد، ولی غالبأ در زمینه مفاهیم دارای نکات مشترک بسیاری هستند. مدل لبدتر و علوی به عنوان یک نمونه برای تشریح این مفاهیم در اینجا باز شده است. در ادامه، برخی از این چارچوب ها به اجمال مورد بررسی قرار گرفته اند.
خلق: خلق دانش سازمانی، شامل توسعه محتوی و مفهوم جدید و یا جایگزینی مفهوم و محتوی موجود در خلال تبدیل دانش صریح یا ضمنی به یکدیگر می باشد. دانش در خلال فرایندهای اجتماعی و یا همکاری ها و همچنین فرایندهای فکری در افراد خلق شده، توسعه می یابد و در بستر سازمان گسترش یابد.
ذخیره و بازیابی: مطالعات تجربی اخیر نشان می دهد که همزمان با یادگیری و خلق دانش سازمانها دچار فراموشی می شوند (دانش کسب شده را به یاد نمی آورند و یا آنرا از دست می دهند). بنابراین ذخیره و بازیابی دانش به حافظه سازمانی باز می گردد. حافظه سازمانی شامل دانش موجود در فرم ها، مدارک و ساختارهای دانش در بانک های اطلاعاتی الکترونیکی، دانش انسانی به کد در آمده در سیستم های خبرد، فرایندها و رویه های مستند شده بوسیله افراد و شبکه هایی که افراد تشکیل داده اند، می گردد.
انتقال: انتقال دانش فرایندی است که در خلال آن یک واحد (شامل گروه، دپارتمان یا بخش) تحت تأثیر تجربیات واحد دیگر قرار می گیرد.
بکار گیری: یکی از جنبه های بسیار مهم در تئوری دانش محور این نکته است که کاربرد دانش در سازمانها می تواند برای آنها مزیت رقابتی به وجود آورد. در حالیکه دانش به تنهایی نمی تواند مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ها ایجاد کند. گرنت سه مکانیزم اولیه را نام می برد که از طریق آنها می توان دانش را برای خلق قابلیت هایی در سازمان مجتمع نمود و بکار گرفت. این سه مکانیزم عبارتند از:
- رهنمودها: شامل مجموعه ای از قوانین، استانداردها، رویه ها و دستورالعمل هایی می باشد که به وسیله متخصصان سازمانی در خلال تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و برای برقراری ارتباط با غیر متخصصان طراحی شده اند.
- روتین های سازمانی: با گسترش چگونگی انجام کارها، الگوها، پروتکل ها و فرایندها بوجود می آید و به افراد اجازه میدهد که دانش دیگران را بکار گیرند؛ بدون اینکه نیازی به برقراری ارتباط مستقیم با آنها داشته باشند. روتین ها ممکن است نسبتا ساده باشند یا از پیچیدگی بالایی برخوردار باشند.
- تیم های وخلیفه ای: این حالت در مواقعی وجود دارد که وظایف دارای عدم اطمینان هستند و پیچیدگی آنها اجازه کاربرد در مورد قبلی را نمی دهد. در این حالت تیم هایی برای حل مسأله با استفاده از دانش قبلی شکل می گیرند.
دوستان عزیز یک سمینار کارشناسی ارشد مهندسی صنایع با عنوان “رویکردها و چالش های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های دانش بنیان پروژه محور” به صورت فایل WORD و فایل پاورپوینت در لینک زیر قرار داده شده است که بعد از پرداخت آنلاین می توانید آن را دانلود کنید.
- قیمت: 23,000 تومان
- توضیحات پروژه
- لینک خرید