در انتهای این پست پروژه مکان یابی هاب در قالب WORD و PDF قرار داده شده است که جهت ارجاع به انتهای صفحه میتوانید اینجا را کلیک کنید
این پاورپوینت به مساله مکان یابی هاب (hub location problem) می پردازد. مکان یابی هاب از مطالب درس طراحی سیستم های صنعتی مهندسی صنایع می باشد. هاب (محور) محلی که کالا یا اطلاعات فراهم شده از چندین منبع در آنجا جمع شده و سپس به سوی دیگر هابهای شبکه یا مقصد نهایی انتقال داده میشود. هابها تسهیلات ویژهای هستند که به عنوان نقاط تعویض، انتقال و طبقهبندی در بسیاری از سیستمهای توزیع به کار گرفته میشوند. در انتهای این پست پروژه کامل مکان یابی هاب در قالب WORD و PDF آورده شده است.
فهرست مطالب پاورپوینت:
- مقدمه
- کاربردها
- پیشینه موضوع
- مدلهای مسأله
- نتیجهگیری
تاریخچه و توضیحات مکان یابی هاب
علاقه به تحقیق درباره مسئله مکان یابی هاب با مطالعات O’Kelly آغاز شده است . او اساساً این مسئله را چنین تعریف می کند؛ با توجه به مجموعه ای از گره های تقاضا ، جریان مثبت بین جفت های مبدا و مقصد و تعداد مورد نیاز هاب ، مساله مکان یابی شامل دو تصمیم اصلی است که عبارتند از مکان های هاب ها و تخصیص گره های تقاضا به این هاب ها.
مکان یابی در واقع مربوط به قرن هفدهم می باشد که ابتدا مساله ای ایجاد شد که قرار بر این بود یک نقطه در بین سه نقطه موجود ایجاد شود به طوریکه مجموع فواصل آن ها مینیمم شود و از طرفی در قرن بیستم علم مکان یابی توسعه پیدا کرد. شرایط متفاوت موجود در مسائل مطرح شده باعث پدید آمدن انواع خاصی از این مساله شد. مسائلی چون مکانیابی تدافعی، مکانیابی تسهیلات و مکانیابی مسیریابی.
تحقیق روی مسائل مکانیابی هاب در دهه های اخیر بخش مهمی از نظریه مکانیابی است، بطوری که به قسمت بزرگی از کاربردهای شبکه های هاب در حمل و نقل و سیستم های ارتباطی می پردازد. این سیستم ها انتقال و ارتباط بین تعداد زیادی مبدا و مقصد را با در نظر گرفتن مقیاس هزینه سامان دهی می کنند. یک شبکه هاب از طریق یک مجموعه کوچک از مسیر های بین مبدا ها، مقصدها وهاب ها و نیز مسیر های بین هاب ها، روند سرویس دهی را بهبود می بخشد. در مساله مکانیابی هاب تقاضا به عنوان جریانی بین تعداد زیادی مبدا و تعداد زیادی مقصد مشخص شده است و سرویس دهنده های هاب به عنوان رابط نقاط، برای عبور جریان های مذکور مورد استفاده قرار می گیرند.
یک هاب می تواند جریان های کوچک بسیاری را مثل یک تایح تركيب، با هم ترکیب کنند و نیز بر عکس یک تابع برای از هم گ ین جریان های بزرگ و تبدیل آنها به جریان های کوچک از هم جدا برای مقاصد متفاوت باشد. در واقع هاب ها نقاط میانی در
طول مسیر های جریان بین مبدا و مقصد هستند برخی از کاربرد های مکانیایی ها در مسائل حمل و نقل عبارتند از حمل و نقل هوایی و زمینی (مسافر وكالا)، انتقال محموله های ویژه از قبیل سیستم های تحویل شبانه و سیستم های بزرگ میادله كالا. سیستم های ترانزیت ویژه و خدمات پستی و مخابراتی.
تقاضا معمولا به عنوان جریاتی از مسافر یا کالا، بين جفت شهر ها (میدا و مقصد) مشخص شده. و این جریان ها از طرق انواع وسایل تقليه، جابجا می شوند. تحقیقات اولیه روی مكانیایی هاب توسط کمیل و اوکیلی اور میلر در سال 1994 انجام شد. کمیل خلاصه ای از تحقیقات روی مکانیابی هاب در شبکه را فراهم کرد و یک طبقه بندی برای مدل های متفاوت مكانیایی هاب و مسائل مطرح شده در این مورد ارائه نمود.
اوكیلی و میلر بیشتر روی روش های موجود توپولوژیکی کار کردند که در ادامه ی کارهای اوکیلی در زمینه مکان یابی پیوسته و گسته بود. شاید اولین مدل مكانیایی هاب مدل گلدمن در (1969) باشد که خاصیت نقطه بهینه حكيمي در سالهای (1964) و (1965) را توسعه داد که در واقع همان هاب میانه است. مکان یابی هاب از دیدگاه های متفاوتی چون علم زمین شناسی، شهر سازی تحقیق در عمليات. علم رایانه، حمل و نقل و مخايرات مورد مطالعه قرار گرفته است.
در شکل زیر ، گره های تقاضا و هاب ها به عنوان دایره و مستطیل نمایش داده شده اند. به جای پیوند بین هر جفت گره تقاضا ، جریان ها می توانند از طریق هاب ها متمرکز شوند. دو نوع شبکه هاب وجود دارد. تخصیص تکی و تخصیص چندگانه در شبکه هاب تخصیص تکی ، هر گره تقاضا دقیقاً به یک مرکز اختصاص داده می شود. از طرف دیگر ، در شبکه تخصیص چندگانه ، گره های تقاضا را می توان به بیش از یک هاب اختصاص داد. مساله مکان یابی اساساً تصمیم گیری در مورد مکان های هاب ها و تخصیص گره های تقاضا به هاب ها است. در مسئله مکان یابی هاب معمولاً سه فرض اصلی ساخته می شود. ابتدا فرض می شود که شبکه هاب دارای یک ساختار کامل با پیوند بین هر جفت هاب باشد. دوم ، مقیاس صرفه جویی برای حمل و نقل انبوه بین مراکز تجاری وجود دارد. سرانجام ، حمل و نقل مستقیم بین جفت های گره تقاضا (بدون استفاده از هاب) مجاز نیست.
هدف از حل مساله مکان یابی هاب
یافتن محورها و مسیرها برای فرستادن جریان از یک سری مبدا به یک سری مقصد میباشد به گونهای که فرایند توزیع و پخش جریان بهینه شود. در جدول زیر مقالات انجام شده به همراه تکنیک های حل برای مکان یابی هاب آورده شده است.
هنگامی که یک هاب نصب شود، ممکن است تاثیراتی در ترافیک تولید شده داشته باشد، که به عنوان اثر هابی شناخته میشود. بدون در نظر گرفتن اثر هابی بر ترافیک تولید شده، هیچ دلیلی بر بهرهگیری ازمزایای مقیاس صرفهجویی وجود ندارد. به عنوان مثال، در شبکههای خطوط هوایی، اثر هابی بر رفاه مسافر یک مسئلهی حیاتی برای تصمیم گیرندگان است. که هیچ تحقیقی با این مطلب در مقالات قبلی وجود ندارد، این می تواند یک مسئلهی مهم برای کارهای آینده باشد. و یا اینکه در مسایل مسیریابی وسایل نقلیه هنگامی که تعویض وسیله ممکن است صورت بگیرد نیازمند یک هاب هستیم.
در حوزهی مکانیابی هاب، ملاک از مدلهای ارائه شده معمولا معامله با هزینه هاست. با این حال در بسیاری از آنها فاکتور تنزیل (تخفیف) تنها برای عبور جریان بین گرههای هاب در نظر گرفته شده است. در واقع هیچ بررسی روی عوامل موثر بر جریان بین گرههای غیرهابی وگرههای هاب وجود ندارد. این مهم است که هیچ تضمینی وجود ندارد که یک اتصال غیرهابی به هاب ترافیکی بیشتر از برخی اتصالات هاب نخواهد داشت.
در برخی از کاربردهای مسائل مکانیابی هاب نظیر خطوط هوایی بین المللی جهت ارسال کالا می باشد که در مقالات و پژوهش ها تحت عنوان زمان بندی ارسال در مکان یابی هاب از آن نام برده می شود، تحویل سریع سیستمهای بستهبندی و پراکنشهای (توزیعهای) جهانی دیگر و سیستمهای ارتباطاتی (نظیر، ارتباطات ماهوارهای ارسال سیگنالها به تعدادی از دریافت کنندههای زمینی که به طور گسترده پراکنده شده بودند) تصور میشود امکانات موجود خدمات منطقهای نسبتا گستردهای را پوشش دهد. از این رو، شبکه و مفروضات گسستهی دامنه جواب دیگر قابل اجرا نیستند. بنابراین فرموله کردن این مشکل در خطوط هوایی یک فرض مهم است و برای اتخاذ این موارد واقعیتر است. و تاکنون هیچ تحقیقی در سالهای اخیر وجود نداشته است.
مکانیابی هاب به وسیله تصمیمگیری با معیارهای چندگانه به طور گسترده درمطالعات قبلی مورد بررسی نبوده است زیرا در این گونه مسایل به دنبال انتخاب بهترین مکان برای هاب با استفاده از شاخص های تاثیرگذار بر روی آن در محیطی گسسته هستیم. بسیاری از ادبیات کنونی (مقالات حاضر) روی به حداکثررساندن سود و حداقل رساندن هزینه (یا زمان وفاصله) تمرکز کرده اند، معیارهایی که توابع سنتی هدف هستند. با این حال در برخی از کاربردهایی شبیه صنایع هوایی، ما با دیگر توابع هدف همانند حداکثر سهم بازار برخورد میکنیم. با درنظر گرفتن اهداف متناقض بیشتر، میتوان حداکثر مسائل دنیای واقعی را موثرتر تجزیه وتحلیل نمود.
کاربردهای مسائل مکانیابی هاب
مسائل مکان یابی هاب بر اساس انواع مختلفی که دارند در صنعت و دنیای واقعی کاربردی متفاوتی نیز دارند که ابتدا ویژگی های انواع مدل های هاب بیان می شود:
مسائل مکانیابی هاب دارای ویژگی هایی هستند که بطور اجمالی به بیان آنها می پردازیم:
۱) نوع تابع هدف: تابع هدف در مسائل بهینه سازی می تواند به دو صورت حداقل مجموع و مینی ماکس باشد. تابع هدف حداقل مجموع، تابع میانه نامیده می شود و مجموع متغیرها را حداقل می کند. در مساله مکانیابی هاب این تابع مجموع هزینه های استقرار و اتصالات را کمینه می کنند. تابع هدف مینیماکس، تابع مركز ۴ نامیده می شود و سعی در حداقل کردن بزرگترین متغیر در تابع را دارد. برای مثال در مساله مکانیابی هاب هدف کمینه کردن فاصله دورترین هاب ها از هم می باشد.
۲) گسسته یا پیوسته بودن فضا: در مسائل پیوسته، هدف پیداکردن محل بهینه هاب ها در صفحه است. در واقع نقاط مشخصی به عنوان نقاط كانديد هاب نداریم. در حالت گسسته یک مجموعه معین از نقاط داریم که هاب ها از این مجموعه نقاط انتخاب می شوند.
۳) تعداد هاب ها: تعداد هاب ها در برخی مسائل از پیش تعیین شده، این مسائل p-هاب نامیده می شوند. و در برخی محدودیتی برای تعداد هاب ها نداریم.
۴) متغير تابع هدف: اهداف مطرح شده در زمینه هاب، معمولا از جنس هزینه، زمان سفر، میزان پوشش تقاضا در مسائل رقابتی و حداقل کردن تراکم می باشد، که با توجه به اهمیت هزینه در طراحی شبکه ها، بیشترین تمرکز روی تابع هدف، مبتنی بر حداقل کردن مجموع هزینه بوده است.
۵) محدودیت ظرفیت: برای هر هاب و گاهی هر یال، متناسب با نوع مساله می توان محدودیت در نظر گرفت. برای مثال در مساله ترافیک محدودیت در ظرفیت یک هاب یا محدودیت روی کمان ها را می توان در نظر گرفت.
۶)هزینه ایجاد و استقرار هاب: به ازای تاسیس هر واحد هاب می توان هزینه ای تحت عنوان هزینه استقرار تعریف کرد. برای مثال در مساله تبادل اطلاعات هزینه های ارسال و استقرار ماهواره را به عنوان هزینه ایجاد و استقرار ها می توان در نظر گرفت.
۷) تخصیص از لحاظ تعداد هاب: مساله می تواند دارای تخصیص منفرد یا چندگانه باشد. تعریف هر دو نوع تخصیص در فصل
بل بیان شده است.
۸) تعداد تابع هدف: تابع هدف مساله می تواند شامل یک یا چند تابع باشد که باید بهینه شوند.
به صورت کلی کاربردهای زیر را می توان برای مکان یابی هاب برشمرد.
- مسافرت و حمل و نقل هوایی
- حمل و نقل زمینی
- مراکز پستی
- شبکههای کامپیوتری و ارتباطات
- فروشگاههای زنجیرهای
- طراحی سلسه مراتب
تقسیم بندی مدل های هاب
- فضای حل: شبکهای (انتخاب گره هاب از بین تمامی گرههای شبکه انجام میشود)، گسسته (انتخاب گره هاب از بین تعدادی از گرههای مخصوص و یا منحصر به فرد انجام میگیرد)، پیوسته (انتخاب گره هاب از یک سطح یا محیط انتخاب میشود).
- معیار: مینی-ماکس (کاهش هزینه بیشترین حمل و نقل از گره مبدأ به گره مقصد)، مینی-سام (کاهش هزینهها از جمع مکانیابی گره هاب و تخصیص گرههای غیرهابی به گرههای هابی)
- اتخاذ تصمیم برای تعداد هابهایی که باید مکانیابی شوند:
برونزاد (تعداد هابهایی که باید مکانیابی شوند از قبل مشخص است)، درونزاد (تعداد هابهایی که باید مکانیابی شوند از قبل مشخص نیست اما به عنوان قسمتی از حل مدل مطرح هستند). - تعداد گرههای هاب: یک هاب و چندین هاب.
- ظرفیت هاب: بدون ظرفیت (نامحدود) و دارای ظرفیت (محدود).
- تخصیص یک گره غیرهابی به گرههای هابی: به یک هاب (تخصیص یگانه)، بیش از یک هاب (تخصیص چند گانه).
قیمت: 35.000 تومان
فایلهای دانلود: پروژه کامل در قالب WORD