درس کنترل کیفیت آماری یکی از دروس مهندسی صنایع است که دانشجویان اغلب مفاهیم و مطالب این درس را به خوبی فرانگرفته اند و همیشه با مشکل مواجه هستند. این جزوه به صورت کامل به آموزش این درس در قالب کاریکاتور و داستان می پردازد و مفاهیم را به زبان عامیانه و خودمانی بیان می کند. این جزوه علاوه بر ذکر تجربیات شخصی نویسنده از منابعی همچون کتاب کنترل کیفیت مونتگومری، کتاب تست دکتر سقایی، کتاب تست دکتر امیری، آزمون های پژوهش، کتاب مدرسان شریف، کتاب دکتر نقندریان و کتاب راهنمای کنترل فرایند آماری سازه گستر استفاده شده است. در سراسر متن این جزوه، ترکیبی از متن کلاسیک و بیان عامیانه استفاده شده است. متن روان و دوستانه می باشد تا نیاز به حضور در کلاس نباشد.
این جزوه مختص علاقه مندان به کنترل فرایند آماری و متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد و دوستانی که جهت اجرا در صنعت نیازمند یادگیری مباحث هستند می باشد.
لزوم کنترل کیفیت
در جهان اطراف ما دو محصول و یا دو کار کاملا مشابه وجود ندارد هر چند که ساخت محصول و یا انجام کار توسط یک فرد یا افراد مختلف باشد. اگر مجموعه قطعات مشابهی که توسط یک کارگر و با استفاده از یک ماشین دقیق ساخته می شود بررسی شود اختلاف مشخصی بین قطعات ملاحظه میگردد. این اختلاف ممکن است ناشی از عوامل متعدد باشد، برای مثال ممكن است مواد اولیه مصرف شده با یکدیگر تفاوت داشته باشند همچنین در رابطه با عملیات فیزیکی و شیمیائی و غیره که مواد در معرض آن قرار میگیرند نیز تفاوتهائی وجود دارد. بعلاوه وضعیت روحی و جسمی کارگران هم در معرض تغييرات است و این تغییرات به تغيير محصول نهائی می انجامد.حذف کامل تغییرات در تولید معمولا امکان پذیر نمی باشد و در صورتی هم که امکان پذیر باشد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، از اینرو سازنده محصول باید توجه خود را به محصولاتی معطوف کند که هر چند کاملایكسان نیستند ولی قابل قبولند. استفاده از کنترل کیفیت تولید کننده را از تغييرات جزئی و یا ناگهانی در کیفیت محصول آگاه ساخته و اقدامات چاره جویانه را امکان پذیر می نماید و از تولید محصولات غير قابل مصرف و تحمیل هزینه های سنگین جلوگیری می کند. در کنترل کیفیت ما با تحلیل نمودارهای آن در رابطه هستیم.
در ادامه قسمتی از این جزوه آورده شده است.
✅ آقای بستر فیلد در کتابش کیفیت را اینگونه بیان می کند که Q=P/E که در این رابطه:
Q = کیفیت
P= عملکرد
E= انتظارات
اگر 1<Q آنگاه مشتری نسبت به آن محصول یا خدمت احساس خوبی دارد و اگر 1>Q باشد عدم رضایت مشتری را بیان می دارد.
ساده بگم که متن بالا (بستر فیلد) کلا داره چی میگه، عکس بالا را اول نگاه کنین و بعد این متن را بخونین.
فرمول بالا بیانگر این موضوعه که اگر انتظار ما بیشتر از عملکرد به محصول باشه به اون محصول یا خدمت می گیم بی کیفیت (انتظار بچه خیلی بیشتر از سرعت و عملکرد اون پیرمرد هست، بخاطر همین اشکش در اومد و از نظرش بازی با این پیرمردها مطلوب نیس و بعبارتی کیفیت نداره) و اگر انتظار ما کمتر از عملکرد محصول باشه به اون محصول یا خدمت می گیم با کیفیت، پس یه چیز مهم از این قضیه متوجه میشیم: کیفیت نسبی است و بسته به انتظارات افراد داره و از هر فردی به فرد دیگری فرق داره، (اگر جای این بچه، یه پیرمرد هم سن سال با پیرمرد تصویر بود، انتظارش متفاوت تر از این پسر بچه بود و به احتمال زیاد خیلی راضی بود از نحوه و خدمات این پیرمرد داخل تصویر).
طراحی آزمایشات: فرض کنید نمره امتحان درس کیفیت من پایین شده، می خوام ببینم چیا باعث میشه که نمره من پایین شه؟ بیاین با هم حدس بزنیم، آماده اید؟
آره درست دارین حدس می زنین یکی از علت ها میتونه درس نخوندن من باشه، سوال سخت باشه، فضای جلسه شلوغ باشه، استاد با من لج بوده، عاشق شدم، مریض شدم و کلی دلیل دیگه میتونه منجر به پایین شدن نمره من بشه، حالا می خوایم بررسی کنیم از بین این همه علت کدوم واقعا دلیل اصلی پایین شدن نمره من شده و طراحی آزمایشات چه کمکی می تونه به ما تو این زمینه بکنه؟ یه راه اینه که ما تک تک علت ها را جداگانه بررسی کنیم و ببینیم علت واقعی چی بوده؟ مثلا بریم فضای جلسه را بررسی کنیم ببینیم آیا شلوغ بوده یا منه؟ و بعد علت بعدی را بررسی کنیم، اینکار همون طور که حدس میزنین، زمانبر و پرهزینه هست، طراحی آزمایشات میاد چند تا علت را با هم بررسی میکنه و میگه از بین اون همه حدس هایی که زدین برا کم شدن نمره من کدوم واقعا علت اصلی پایین شدن نمره من بوده. حالا که علت های اصلی و مهم را پیدا کرد، باید بیاد اصلاح کنه اونو، از الان برای همیشه یادتون باشه تو مباحث بهبود کیفیت همیشه برای اصلاح فرآیند و کاهش ضایعات ما دو کار رو انجام میدیم. اصلاح میانگین و کاهش پراکندگی. پس به طور کلی از این متن نکته زیر را داریم.
نکته: به طور کلی اهداف طراحی آزمایشات را به صورت زیر می توان نوشت:
1- پیدا کردن مهمترین متغیرها یا تاثیرگذارترین متغیرها روی فرآیند(همون پیدا کردن علت های مهم)
2- تنظیم پارامترهای قابل کنترل برای دستیابی به میانگین مورد نظر(یعنی طرف رو میشونیم سر جاش)
3- تنظیم پارامترهای قابل کنترل برای دستیابی به کمترین واریانس( بعد از اینکه نشست سر جاش، میگیم کمتر ورجه وروجه کن)
4- تنظیم پارامتر برای کاهش تاثیر برخی از پارامترهای غیرقابل کنترل
سلام
آقا فقط میتونم بگم شاهکار کردید با این جزوه
سلام وخسته نباشید ممنون از لطفتون
سلام… عذخواهی میکنم این فایل اموزش کنترل کیفیت با کاریکاتور نسخه ی کاملش اماده نشده؟ چون این نسخه کامل نیست و تا سر فصل چهار هست…
سلام
نسخه کامل جایگزین شد