خانه / آموزش های نرم افزاری و غیر نرم افزاری / صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)
آموزش QFD گسترش عملکرد کیفیت

صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)

صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)

یکی از اهداف ایجاد، استقرار و بکارگیری سیستم های مدیریت کیفیت، توسعه فرهنگ “مشتری گرایی” در سازمان و بالطبع در سطح جامعه است. در این میان روش QFD (گسترش عملکرد کیفیت) یک روش بسیار موثر و کارا برای تحقق مشتری گرایی در سازمان است. از یک سازمان که سیستم مدیریت کیفیت را استقرار داده و بکار می گیرد انتظار می رود که درک درستی از خواسته ها والزامات کیفیتی تعیین شده از طرف مشتری داشته باشد. فلسفه اصلی استفاده از QFD، اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل مختلف تکوین محصول می باشد. بنابراین تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه نظرات “مشتری” و “مصرف کننده” آن حاصل می شود و نقش کارشناسان سازمان در طراحی محصول و خدمتی جدید، چیزی فراتر از یک مترجم نمی باشد.

تاریخچه QFD

مبنا و اساس QFD به جداول کیفیت برمی گردد که اولین بار توسط صنایع کشتی سازی کوبه توسط یوجی آکائو در سال 1972 مورد استفاده قرار گرفت. البته مفهوم گسترش کیفیت توسط آکائو در سال 1966 مطرح شد. نقطه عطف تکامل روش QFD در سال 1978 با انتشار کتابی با عنوان “گسترش عملکرد کیفیت” از سوی آکائو بود. در سال 1980 سیستم QFD در صنایع ژاپن استقرار پیدا کرد مفاهیم QFD در سال 1983 برای اولین بار در آمریکا مطرح شد و شرکت فورد در سال 1986 اولین شرکتی در آمریکا بود که QFD را به عنوان ابزار خود قرار داد. در سال های بعد به تدریج به شرکت هایی که از این ابزار استفاده می کردند افزوده شد. در سال 1997 اولین هندبودک QFD تدوین شد.

طراحی به کمک QFD

در طراحی محصول باید به همه جوانب توجه ویژه داشت در دنیای رقابت باید آن چه را که مشتری می خواهد تولید نمود. به عنوان در شکل زیر در حالتی که نه به نیاز مشتری توجه شود و نه حالات خطا بررسی شود یک فاجعه بوجود می آید. برای رسیدن به یک محصول عالی باید هم به نیاز مشتریان توجه شود و هم حالات خطا و خرابی بررسی شود.

صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)

ماتریس خانه کیفیت (HOQ)

خانه كيفيت (HOQ) ابزاري توانمند براي ترجمه نداي مشتري و خواسته هاي كيفي او از محصول به الزامات كمي مي باشد. ندای مشتری منظور همان خواسته مشتری است. ابزار جداول ندای مشتری در واقع ابزارهایی است که در تکنیک QFD استفاده می شود و به وسیله آن تمامی درخواست هایی که مشتری دارد اخذ می شود و در جداول ندای مشتری یادداشت می شود. ماتریس خانه کیفیت ماتریس است که رابطه بین الزامات مشتری ( چه ها Whats) و الزامات فنی (چگونه ها hows) مشخص می شود. همانطور که در ماتریس خانه کیفیت زیر مشاهده می شود تمامی موارد از جمله نیازهای مشتری، مشخصات مهندسی یا فنی، اهمیت نیازهای مشتری و … آورده می شود.

صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)

نحوه تکمیل خانه کیفیت

در بخش 1 و 2 که به ترتیب نیازمندی های مشتری و مشخصات فنی محصول آورده می شود. در قسمت 5 که باید روابط بین نیازمندیهای مشتری و مشخصات مهندسی تکمیل گردد میزان تأثیر هر یک از خصوصیات فنی محصول (Hows) در الزامات مشتری (Whats) با ماتریس ارتباطات خانه کیفیت، مشخص و ارایه می گردد. در ماتریس خانه کیفیت نماد های ذیل به منظور تعیین روابط سطرها و ستون های ماتریس استفاده شده اند:

صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)

در قسمت 6 نیز بیان می شود افزايش يا كاهش يكي از خصوصيات مهندسي تأثير مستقيمي بر ديگر خصوصيات مهندسيمحصول مي گذارد. چگونگي اين همبستگي ها بين خصوصيات مهندسي محصول در قسمت سقف خانه كيفيت و با علامت هايي به شرح زير مشخص مي شود:

⊕ رابطه بسیار مثبت

+ رابطه مثبت

– رابطه منفی

Θ رابطه بسیار منفی

در قسمت 3 و 4 نیز به ترتیب اهمیت نیازمندیهای مشتری بر اساس طیف 1 تا 5 و سنجش شرکت در رابطه با رقبا بررسی می شود. قسمت 7 نیز از محاسبات QFD حاصل می شود.


چنانچه نیازمند مشاوره و یا انجام پروژه خود با این روشها هستید با ما تماس بگیرید

صفر تا 100 گسترش عملکرد کیفیت (QFD)


مطالب مشابه و مرتبط:

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *