در انتهای این پست پروژه مکان یابی مسیریابی در قالب WORD و PDF قرار داده شده است که جهت ارجاع به انتهای صفحه میتوانید اینجا را کلیک کنید
مقدمه
مساله مکان یابی مسیریابی (LRP) یا Location Routing Problem دو مساله مکان یابی تسهیلات و مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) را با یکدیگر ترکیب می کند به صورت کلی تر بخواهیم بیان کنیم مساله مکان یابی مسیریابی از سه بخش مساله مکان یابی، مساله تخصیص و مساله مسیریابی تشکیل شده است.
به طور اساسی در این پاورپوینت به تصمیم های استراتژیک مکان یابی تسهیل پرداخته شده است. این مسایل به منظور پیدا کردن مکان و تعداد مناسب تسهیلات و نیز مسیرهای توزیع و برنامه زمان بندی وسایل نقلیه تعریف شده اند. مکان یابی مسیریابی مربوط به درس طراحی سیستم های صنعتی می باشد که یکی از دروس مهندسی صنایع است. این درس از منابع کنکور دکتری مهندسی صنایع تیز می باشد.
در مدلهای مکانیابی تسهیلات کلاسیک، در هنگام محاسبه هزینه های توزیع، فرض کنیم که هر مشتری به عنوان مثال مشتری ، بازار و … در یک مسیر مستقیم رفت و برگشتی قرار گرفته است. این وضعیت تنها در صورتی درست است که تقاضای هر مشتری به طور کامل ظرفیت کامیون حامل آن را پر کند. با این حال، در بسیاری از برنامه های کاربردی که در عمل انجام میشود، ممکن است تقاضا برای هر مشتری کمتر از ظرفیت بار کامیون حامل آن باشد. به همین دلیل مشتریان متعدد در یک مسیر واحد قرار می گیرند و خدمت رسانی می شوند. در این حالت هزینه های توزیع نیز بستگی به دنباله ای از مشتریان دارد که در یک مسیر قرار میگیرند. در این مورد، برای انعکاس دقیق هزینه های توزیع مسیرها در یک مدل مکانیابی، مساله مسیریابی و مکانیابی باید به طور همزمان مورد حل واقع شوند.
به وضوح مسائل مکانیابی مسیریابی – با مسأله مکان یابی کلاسیک و مسیریابی وسیله نقلیه ارتباط دارند.که هر دو مساله اخیر به عنوان موارد خاصی از مساله مکانیابی- مسیریابی بیان می شوند و اگر لازم باشد که همه مشتریان به صورت مستقیم با یک انبار ارتباط داشته باشند آنگاه مساله مکانیابی مسیریابی به یک مساله مکان یابی استاندارد تبدیل میشود و از طرف دیگر اگر موقعیت های انبارها را ثابت نگه داریم مساله مکان یابی مسیریابی ما به مسیریابی وسیله نقلیه ساده میشود
مسئله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه یکی از مسائل جدید و پر کاربرد درمدیریت زنجیره عرضه و شبکه های پخش محصولات می باشد.این مسئله ترکیبی از مساله مکان یابی و تسهیلات و مساله مسیریابی وسایل نقلیه است و هدف آن حل همزمان این دو مسئله است. در مسئله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه تعدادی مکان بالقوه احداث دپو به همراه تعدادی مشتری با تقاضا و مکان معین و همچنین تعدادی وسایل نقلیه با ظرفیت معین و برابر وجود دارند.
بیشتر تحقیقات صورت گرفته جهت حل آن به توسعه روش های ابتکاری و فرا ابتکاری پرداخته شده است.بیشتر رویکردهای ابتکاری برای دپوهای ظرفیت دار و یا مسیرهای ظرفیت دار (نه هردو باهم )پیشنهاد گردیده اند. ولی بعضی از محققان LRP را با در نظر گرفتن دپوها و مسیرهای ظرفیت دار CLRP در نظر گرفته اند.پرینس و همکارانش 2 مدل ریاضی برای CLRP ارائه نمود.آنها مسئله CLRP را با استفاده از ترکیب رویکرد جستجوی توافقی تصادفی حریصانه یک فرایند یادگیری و یک مکانیزم مرتبط کردن مسیرها پیشنهاد نمودند.در تحقیقی دیگر ازیک الگوریتم MEMETIC یا مدیریت جمعیت استفاده نمودند
مساله مکان یابی مسیریابی
بالاکریشنان در سال ۱۹۸۷ مساله LRP را به این صورت تعریف کرده است: “مساله مکانیابی مسیریابی تصمیمی استراتژیک و در ارتباط با مکانیابی تسهیلات است”.
در این تعریف ها، دیدگاهی سلسله مراتبی نهفته است زیرا هدف اصلی مکانیابی به عنوان مساله اصلی است اما به منظور دستیابی به جواب مناسب لازم است به طور همزمان مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل به عنوان زیر مساله را حل کنیم. تعریف فوق همچنین روش حلی یکپارچه را ایجاب می کند به این ترتیب که LRP را به عنوان دو مساله جداگانه بدون در نظر گرفتن رابطه میان آنها در نظر نمی گیرد. به علاوه طبق تعریف از LRP لازم است برنامه ریزی مسیر موضوعیت داشته باشد به این معنی که محلهای توقف مختلفی در مسیرها وجود داشته باشد. این موضوع در صورتی محقق می شود که میزان تقاضای مشتریان کمتر از ظرفیت حمل خودروها باشد. در کنار تعاریف فوق، تعاریف متفاوتی از سوی سایرین ارائه شده که بعضی دارای دامنه ای گسترده تر و برخی محدودترند.
مسأله مکانیابی تسهیلات در حالت کلی شامل یک مجموعه از تقاضاهای توزیع شده در فضای مسأله و یک مجموعه از تسهیلات برای برآورده کردن این تقاضاها است. در یک مسأله مکانیابی، به دو سوال اساسی بایستی پاسخ داده شود. این سوالات عبارتند از :
- کدام تسهیلات بایستی استفاده شوند؟ (که این سوال خود به معنای پاسخ دهی به 2 سوال دیگر است که با کمی تامل قابل درک میباشند. “چند تسهیل بایستی مستقر شود،” و “این تسهیلات در کجا مستقر شوند،”)
- چه تقاضاهایی توسط چه تسهیلاتی برآورده شوند؟
برخی محققین بر این باورند که به دلیل تفاوت در افق برنامه ریزی در موضوعات مکانیابی و مسیریابی، ترکیب این دو مساله کار صحیحی نیست زیرا مکانیابی مساله ای با افق بلند مدت تر بوده و جزء تصمیمات استراتژیک است در حالی که مسیریابی مساله ای کوتاه مدت و تاکتیکی می باشد. به هر حال می توان تاثیر یکپارچه در نظر گرفتن این دو مساله در کاهش هزینه ها در بلند مدت را مورد بررسی قرار داد.
LRP به صورت ذهنی بسیار پیچیده تر از مساله کلاسیک مکانیابی است. با در نظر گرفتن فرضیاتی از این دست که تسهیلات (در اینجا مراکز توزیع) نسبت به نقاط تقاضا از اهمیت بیشتری برخوردارند، می توان مساله را حدودی ساده سازی کرده و قابلیت حل آن را بالا برد.
LRP در واقع به هر دو مساله کلاسیک مکانیابی و مسیریابی مربوط می شود و هر دو مساله حالتهای خاصی از LRP را تشکیل می دهند. در صورتیکه همه مشتریان (نقاط تقاضا) به صورت مستقیم به یک مرکز توزیع متصل شوند، LRP به مساله استاندارد مکانیابی تقلیل پیدا می کند. از طرف دیگر در صورتیکه مکان مراکز توزیع را ثابت و از پیش تعیین شده در نظر بگیریم، LRP به مساله مسیریابی خودروها تبدیل می گردد.
مسائل مکانیابی مسیریابی تاکنون بر اساس روشهای زیر حل شده اند:
1- الگوریتم های دقیق شامل:
- الگوریتم شاخه و کران
- برنامه ریزی پویا
- روشهای برنامه ریزی ریاضی
2- روشهای ابتکاری و فراابتکاری شامل:
- روش صرفه جویی اضافه کردن
- روش بهبود /معاوضه
- روش ابتدا مکانیابی -تخصیص و سپس مسیریابی
- روش ابتدا مسیریابی و سپس مکانیابی تخصيص
مساله مسیریابی وسیله نقلیه
بیشتر مسایل حوزه توزیع کالا می توانند به صورت مساله مسیریابی وسیله نقلیه درنظر گرفته شوند مساله مسیریابی وسیله نقلیه، شامل تعدادی مشتری است که هر یک به میزان خاصی کالا نیاز دارند که باید به آنها تحویل گردد
مساله مکان یابی –مسیر یابی
این مساله ترکیبی از مساله مکان یابی تسهیلات و مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) می باشد که به طور همزمان هر دوی این مسایل را در نظر می گیرد. در نظر نگرفتن هر دو مساله مکان یابی تسهیلات و مسیریابی وسیله نقلیه به صورت همزمان سبب افزایش هزینه های پشتیبانی زنجیره تامین است .هر دوی این مسایل از نوع ان پی سخت می باشند ،لذا مساله مکان یابی -مسیریابی نیز با پیچیدگی زمانی از نوع ان پی سخت است.لذا حل مساله مکان یابی -مسیریابی در اندازه بزرگ با استفاده از روش های دقیق ،سخت و تقریبا ناممکن است
انواع مسایل مکان یابی مسیریابی
- مسأله مكانیابی –مسیریابی احتمالی
- مسأله مكانیابی –مسیریابی پویا
- مسأله مكانیابی –مسیریابی بسیار به بسیار
- مسأله مكانیابی –مسیریابی با گامهای مخلوط
- سرمایه گذاری مكان یابی مسیر یابی
- مسأله مكانیابی –مسیریابی بسیار به بسیار
- سرمایه گذاری مكان یابی مسیر یابی چند گانه
- مسأله مكانیابی –مسیریابی قطعی
- مسأله مكانیابی –مسیریابی با هزینه غیر خطی
- مسأله مكانیابی –مسیریابی مسطح (تك انباره)
- مسأله مكانیابی –مسیریابی مسطح (چند انباره)
کاربرد مکان یابی مسیریابی در دنیای واقعی
در عمل گاهی از ارتباط بین مسائل مکانیابی و مسیریابی چشم پوشی می شود و مسائل مکانیابی را معمولاً بدون توجه به مسیریابی های زیربنایی حل میکنند. سه دلیل ممکن را برای این امر به شرح زیر است:
- هنگامی که مسائل مکانیابی ویژگیهای مسیریابی را نداشته باشد حالت های عملی زیادی ایجاد می شود که در این حالت بوضوح روند مکانیابی مسیریابی – یک مورد مناسب برای حل نمی باشد.
- بعضی از اهداف تحقیقی در مورد مکانیابی مسیریابی – بر مبنای ناسازگاری است. یعنی مکان یابی را یک استراتژی و تدبیر کلی میدانند، در حالی که مسیریابی را یک مسأله تاکتیکی (تدبیر ساده و کوتاه مدت) می دانند . مسیرها به کرات (حتی روزان) می توانند محاسبه شوند اما مکانیابیهای انبارها معمولاً برای یک دورة بسیار طولانی هستند . بنابراین ایدة آنها این است که ترکیب مکانیابی و مسیریابی در چهارچوب برنامهریزی مشابه در مورد برنامه های متفاوت غیرمقتضی است.
- از لحاظ مفهومی، مساله مکانیابی- مسیریابی، بسیار مشکل تر از مسأله موقعیت یابی کلاسیک است. آقای برمن نشان داد که در مساله مکانیابی- مسیریابی مرکزوت ارتباط گروه های اجرایی نقاط تقاضا، تسهیلات هستند. به این ترتیب حرکت از بین همه آن ها هنوز ناشناخته است. به صورت متفاوت تسهیلات و … در مسائل مکانیابی کلاسیک باید با فاصله های مورد نظر از نقاط تقاضای منحصر به فرد مکانیابی شوند که این امر باعث می شود که مسأله ما کنترل پذیری بیشتری داشته باشد که به پیشرفت مساله مکانیابی- مسیریابی کمک می کند.
در این پاورپوینت به مباحث زیر پرداخته می شود:
- مقدمه
- بیان مساله و اهداف
- ضرورت و اهمیت موضوع
- کاربردها در دنیای واقعی
- بیان مدل اصلی LRP
- بررسی مقالات LRP
- نتیجه گیری
قیمت: 35.000 تومان
فایلهای دانلود: پروژه کامل در قالب WORD
مطالب مشابه و مرتبط:
با سلام.
فایل بسیار عالی بود.
لطفا اگر امکانش هست چند نمونه از حل مدل های مقالات هم قرار دهید
سلام
خواهش میکنم.
در برنامه های اتی قرار خواهیم داد