این مقاله ISI که در سال 2012 ارائه شده است به بحث انتخاب تامین کننده و تخصیص مقدار سفارش در زنجیره تامین (SC) می پردازد. در انتهای این پست ترجمه کامل مقاله به همراه فایل پاورپوینت جهت ارائه قرار داده شده است.
عنوان فارسی مقاله: مدل های تحلیلی برای انتخاب تامین کننده و تخصیص مقدار سفارش
title paper: Analytical models for supplier selection and order quantity allocation
در ادامه قسمتی از ترجمه آورده شده است که می توانید در صورت تمایل از انتهای همین مطلب ترجمه کامل در قالب word به همراه فایل پاورپوینت جهت ارائه را تهیه نمایید.
چکیده
در ادبیات، مدل های تصمیم گیری و تکنیک های انتخاب تامین کننده اغلب مدیریت موجودی اقلام را که به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل خریداری شده اند را در نظر نمی گیرند. در این مقاله، دو مدل برنامه ریزی غير خطی عدد صحیح مختلط پیشنهاد شده است تا بهترین مجموعه از تامین کنندگان را انتخاب کنند و تخصیص مناسب مقادیر سفارش را تعیین کنند، در حالی که سفارشات سالانه، نگهداری موجودی و هزینه های خرید را تحت ظرفیت و محدودیت های کیفیت تامین کنندگان حداقل کند. مدل اول اجازه می دهد مقادیر سفارش مستقل برای هر تامین کننده، در حالی که مدل دوم، تمام مقادیر سفارش را به اندازه یکسان محدود می کند، همانطور که در مدل موجودی چند مرحله ای (مدل زنجیره تامین) مورد نیاز خواهد بود. نمونه های گویا برای نشان دادن مزایای مدل های پیشنهاد شده بر روی یک مدل قبلی معرفی شده در ادبیات استفاده شد.
خلاصه مقاله
این مقاله به طور خاص موضوع مدیریت موجودی برای اقلام که از مجموعه ای از تامین کنندگان انتخاب شده خریداری شده اند را نشان می دهد، به این ترتیب که این فرایند فرصتی برای شرکت ها برای کاهش هزینه هایی است که می تواند بیشتر بر کل زنجیره تأمین تأثیر بگذارد. اگرچه مدل پیشنهادی برای یک سیستم تک مرحله ای (تامین کننده های چندگانه، یک تولید کننده) توسعه یافته است، آنها پایه ای قوی برای تجزیه و تحلیل بعدی از سیستم های زنجیره تامین چند مرحله ای ارائه می کنند. این مقاله به چهار بخش تقسیم شده است. بخش 2 یک مرور ادبیات کوتاه ارائه می دهد. بخش 3 پیشنهاد دو مدل تخصیص مقدار سفارش برای انتخاب تامین کننده همراه با نمونه های گویا را ارائه می دهد. بخش 4 نتایج نهایی را ارائه می دهد.
مقدمه
از جمله فعالیت های مختلفی که در یک شرکت انجام می شود ، خرید یکی از استراتژیک ترین است زیرا امکان کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت مواد اولیه را فراهم می کند. علاوه بر این ، استراتژی های خرید موثر می توانند بر مزیت رقابتی نه تنها یک واحد تولید بلکه کل زنجیره تأمین آن تأثیر بگذارند. خرید در داخل یک سازمان شامل کلیه فعالیت های مربوط به فرآیند خرید است ، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است. از این شکل 1می توانید ببینید که تابع خرید وظیفه انتخاب تأمین کننده هایی را دارد که می توانند مواردی را که در برخی از مشخصات مورد نیاز ارائه می شود ، دوباره پر کنند. بنابراین ، خرید نقش مهمی در موفقیت استراتژیک شرکت ها در انتخاب مناسب تامین کننده هایی دارد که می توانند از استراتژی بلند مدت شرکت و رقابت پذیری پشتیبانی کنند. این امر تأثیر تأثیر گذاران بر کل هزینه شرکت را دشوار نخواهد کرد. در اکثر صنایع هزینه مواد اولیه و اجزای تشکیل دهنده اصلی ترین هزینه یک محصول را تشکیل می دهد. به عنوان مثال ، در بنگاه های فناوری پیشرفته ، خدمات خریداری شده مواد و خدمات تا 80٪ از کل هزینه محصول را شامل می شوند [1]. ون ویل [2] برای تأکید بر اهمیت خرید ، تجزیه و تحلیل ساختار هزینه شرکت های تولیدکننده را ارائه می دهد. شکل 2 درصد میانگین محصولات و خدمات خریداری شده را نسبت به کل هزینه یک محصول نشان می دهد.
بررسی ادبیات موضوع
مساله انتخاب تامین کننده پیچیده است چرا که عوامل و معیارهای متعددی در فرایند انتخاب، مانند قیمت، کیفیت، قابلیت های فنی و خدمات، و از جمله خدمات، دخیل هستند. تلاش های جامع برای توسعه مدل تصمیم گیری برای مساله انتخاب تامین کننده صورت گرفته است که برخی از این عوامل و معیارها را در نظر می گیرد. اکثریت مدل های تصمیم گیری یا روش های توسعه یافته برای انتخاب تامین کننده به مرحله انتخاب نهایی می رسند، که مرحله ای است که تخصیص مقدار سفارش نهایی برای تامین کنندگان انتخاب شده تعیین می شود. طبقه بندی رایج این روش ها شامل وزن بندی و مدل های برنامه ریزی ریاضی است. مدل های وزن دهی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته اند. این مدل ها وزن هر معیار را تعیین می کند (معمولا به صورت ذاتی تعیین می شود) و مجموع نمره را برای هر فروشنده با جمع آوری عملکرد فروشنده بر معیارهای ضرب شده توسط این وزن ها ارائه می دهد. اگرچه این رویکردها بسیار ساده هستند، اما به شدت به قضاوت انسانی و مقیاس مناسب مقادیر معیارها بستگی دارد. آنها همچنین یک تابع مقدار خطی را در نظر می گیرند که در عمل درست نیست. چندین مدل برنامه ریزی ریاضی برای حل مساله انتخاب تامین کننده پیشنهاد شده است. تکنیک های بهینه سازی مورد استفاده برای حل مدل های پیشنهادی می تواند به شرح زیر طبقه بندی شود: برنامه ریزی خطی، برنامه ریزی عدد صحیح مختلط و بهینه سازی چند معیاره.
مدل های تخصیص مقدار سفارش
نشانه گذاری و فرضیات
دو مدل ارائه شده در این مقاله یک سیستم با چندین تامین کننده، یک تولیدکننده را در نظر می گیرند. مدل ها نرخ تقاضای ثابت را در سایت سازنده فرض می کنند. این فرض با توجه به اینکه مدل های ما برای برنامه ریزی استراتیژیک (به عنوان مثال ، تصمیمات بلند مدت) در نظر گرفته شده ، منطقی است. مسئله اصلی تعیین سطح مناسب موجودی کالاهایی است که کل هزینه سالانه (TAC) سیستم را به حداقل می رساند ، ضمن اینکه بطور صحیح تعداد سفارشات اختصاص یافته به مجموعه انتخابی از تأمین کنندگان و اندازه و فرکانس را تعیین می کند. از این دستورات TAC شامل سفارش ، نگهداری موجودی و هزینه های خرید است.
مفروضات:
دو مدل پیشنهادی در این مقاله یک سیستم تامین کننده چندگانه، یک سیستم تولید کننده را در نظر می گیرد. این مدل ها یک نرخ تقاضای ثابت را در سایت تولید کننده فرض می کنند. این فرض به این معنا است که مدل های ما برای برنامه ریزی استراتژیک (مثلا تصمیمات بلند مدت) در نظر گرفته شده است. یک مسئله کلیدی این است که سطح مناسب موجودی اقلام تهیه شده که کل هزینه سالیانه سیستم را کاهش می دهد را تعیین کند، در حالی که به درستی تعداد سفارشات اختصاص یافته به مجموعه انتخابی تامین کنندگان، و اندازه و فرکانس این سفارشات را تعیین کند. TAC شامل هزینه سفارش، نگهداری موجودی و هزینه های خرید است. نماد زیر در این مقاله استفاده می شود:
n | تعداد تامین کنندگن |
d | تقاضای سالیانه |
r | نرخ هزینه نگهداری موجودی (در هر واحد در سال) |
ki | هزینه سفارش تامین کننده i |
pi | واحد قیمت تامین کننده i ام |
ci | ظرفیت سالانه تامین کننده iم |
qi | نرخ مطلوب از تامین کننده iم |
qa | کمترین میزان قابل قبول اقلام پذیرفته شده |
li | موعد تحویل تامین کننده i ام |
zi | نقطه سفارش مجدد تامین کننده iام |
متغیرها | |
Ji | تعداد سفارشات تامین کننده i ام در هر چرخه سفارش |
Qi | مقدار سفارش تامین کننده iام |
Ti | بازه سفارش مجدد مفروض که یک سفارش فقط از تامین کننده i ام رسیده است. |
Tc | (تکرار) زمان سیکل سفارش |
نتیجه گیری
در این مقاله، دو مدل برنامه ریزی غیر خطی اعداد صحیح مختلط برای کمک به مدیران در تصمیم گیری صحیح در فرایند انتخاب مراجع مختلف تامین کنندگان و زمانبندی بازپرسازی سفارشات مواد خام برای این تامین کنندگان ارائه شده است، در حالی که به درستی با توجه به مسائل مدیریت موجودی، در نظر گرفته شده است. به طور خاص، مدل های پیشنهادی سطح مناسب موجودی کالاهای مورد نیاز را تعیین می کنند که کل هزینه سالانه سیستم را به حداقل می رساند، در حالی که به درستی تعداد سفارشات اختصاص داده شده به تامین کنندگان انتخاب شده و همچنین اندازه و فرکانس این سفارشات تعیین می کند.اولین مدل پیشنهاد شده به مقادیر سفارش های مختلف برای تامین کنندگان مختلف اجازه می دهد. محدودیت های مدل خطی هستند، به طوری که با استفاده از نرم افزار بهینه سازی تجاری می توان مدل را به طور موثر حل کرد.
با استفاده از لینک زیر می توانید ترجمه کامل در قالب WORD را به همراه فایل پاورپوینت خرید و دانلود نمایید.
قیمت: 35000 تومان
تعداد صفحات ترجمه: 29صفحه ورد
تعداد اسلاید پاورپوینت: 33 اسلاید
مطالب مشابه و مرتبط