عنوان فارسی مقاله: پروژه برای بهبود مدیریت دانش و نتایج کلیدی کسب و کار از طریق مدل تعالی EFQM
title paper: Project to improve knowledge management and key business results through the EFQM excellence model
ترجمه این مقاله به صورت فایل WORD و پاورپوینت جهت ارائه آورده شده است که می توانید در ادامه آن را خرید و دانلود کنید. در ادامه قسمتی از ترجمه آورده شده است.
مدل تعالی سازمانی EFQM
در اروپا، مدل تعالی EFQM شناخته شده ترین و گسترده ترین مرجع در هنگام معرفی و بهبود سیستم TQM است. این مدل، استراتژی سازمان را ایجاد می کند و مدیران را قادر می سازد تا روابط علت و اثرگذاری بین آنچه که سازمان انجام می دهد (معیارهای فراهم کننده) و نتایجی که به آن می رسد (معیارهای نتایج) وجود دارد را درک کنند.
هدف از مدل تعالی EFQM، حمایت از سازمان ها برای دستیابی به برتری کسب و کار از طریق بهبود مستمر، یادگیری و نوآوری است. این شامل استفاده از یک روش ترکیبی است که شامل خود ارزیابی و فرآیندهای ارزیابی خارجی (توسط کارشناسان مستقل) برای اعتبار تشخیص اولیه ساخته شده توسط سازمان خود است. اطلاعات مربوط به این فرایندها در مورد آنچه سازمان برای رسیدن به اهدافش انجام می دهد، چگونه برنامه های خود، برنامه های برنامه ریزی شده و فرایندها در حال توسعه است، چه منابع و اتحاد هایی که باید برای رسیدن به اهداف آن، و همچنین تأثیری که اقدامات آن بر روی ذینفعان اصلی آن داشته است، به دست آورد. سطح تعالی تنها با توجه به محتوا و تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات، که نقطه شروع تولید اقدام، بهبود و برنامه های یادگیری است، قابل تشخیص است. پیاده سازی مدل تعالی EFQM اجازه می دهد که دانش درباره میزان توسعه، کارایی و کارایی فرایندهای مدیریت داخلی بدست آید.
سازمان ها نیازمند ایجاد یک سیستم مدیریت مناسب برای دستیابی به موفقیت هستند، صرف نظر از بخش، اندازه یا ساختار. در اینجا، مدل تعالی EFQM مجموعه ای از سیستم مدیریت عملی و غیر رسمی است که به سازمان ها اجازه می دهد (1) ساختار اساسی برای طراحی، پیاده سازی و بهبود یک سیستم مدیریت جامع فراهم کند؛ (2) موقعیت خود را در مسیر پیشرفت و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها، به عنوان نقطه شروع برای ایجاد برنامه های تقویت و بهبود، ارزیابی کند. (3) یک چارچوب و زبان مشترک را فراهم می کند که ارتباطات موثر درون ساختار را ترجیح می دهد و (4) برنامه ریزی استراتژیک و گرایش های گروه های علاقه مند را به مدیریت آنها بطور سیستماتیک ادغام می کند.
اصول فوق ترجمه شده و به 9 بعد یا معیار خلاصه می شوند که به عنوان راهنمایی برای اجرای سیستم مدیریت و اندازه گیری نتایج که توسط سازمان به دست می آید، خدمت می کنند. 9 معیار که مدل ارائه می دهد نشان دهنده عناصر شاخص درجه پیشرفت است که یک سازمان خاص برای دستیابی به تعالی است.
این معیارها در پنج عامل کلیدی پیاده سازی یا عوامل (رهبری، سیاست و استراتژی، مشارکت و منابع، مردم و فرآیند) مشخص شده است و چهار بعد باقی مانده نتایج سازمان را برآورده می کند که مربوط به مشتریان، کارکنان، جامعه و دیگر نتایج کلیدی است. هر یک از نه معیار با یک تعریف همراه است که اهمیت آن را توضیح می دهد. برای توسعه هر معیار با جزئیات بیشتر، این شامل تعدادی متغیر از معیارهای زیر می باشد (مثلا معیار رهبری دارای 5 زیر معیار است، در حالی که معیار نتایج در مشتری ها دارای دو معیار است).
قبل از شروع فرایند مدیریت دانش، سازمان باید سطح دانش و دانش خود را در سطح فردی و سازمان شناسایی و اندازه گیری کند. بخش بزرگی از این دانش رسمی (دانش صریح) و در فرایندهای داخلی سازمان قرار دارد. دانش غیر رسمی (دانش ضمنی) با استفاده از روش خود ارزیابی مدل EFQM تعالی پیدا می شود که تجزیه و تحلیل جامع از آنچه سازمان انجام می دهد، آن را انجام می دهد و جایی که انجام می شود. بعد، سازمان باید دانش لازم را برآورد کند. این دانش توسط محیط و عناصر کلیدی مورد نیاز برای رقابت در آن تعیین می شود. بنابراین، روابطی که سازمان با تامین کنندگان اصلی، مشتریان، شرکا و رقبا دارد بخش بزرگی از اطلاعاتی است که برای ارزیابی این دانش لازم است.
با استفاده از لینک زیر می توانید این ترجمه را در قالب WORD به همراه فایل پاورپوینت خرید و دانلود نمایید.
قیمت: 25000 تومان
مطالب مشابه و مرتبط