خانه / جزوات درسی / دانلود خلاصه جزوه کنترل کیفیت آماری دکتر ایوزیان

دانلود خلاصه جزوه کنترل کیفیت آماری دکتر ایوزیان

جهت حمایت از ما، لطفا امتیاز این پست را از طریق ستاره های بالا مشخص کنید (فقط بر روی ستاره ها کلیک کنید)

در ادامه می توانید خلاصه جزوه کنترل کیفیت آماری دکتر ایوزیان را به رایگان دانلود کنید. این جزوه مرجع کنکور ارشد مهندسی صنایع می باشد و مختص داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است. در این کتاب به خلاصه مباحث کنترل کیفیت پرداخته شده است این کتاب در 40 صفحه و به صورت pdf می باشد.

ابزارهای تصمیم گیری در کیفیت

در تمامی مراحل برای رسیدن به کیفیت مورد نظر، تصمیم گیری رکن اساسی بشمار می آید. تصمیم گیری به معنی شناخت دقیق موضوع، وضعیت فعلی و روند منطقی آن، شناخت راههای موجود و ارزیابی هر یک و نهايتا انتخاب راه صحیح و منطقی است. در این فرآیند اطلاعات نقشی اساسی را ایفا می نماید. در اغلب موارد تصمیم گیری چندگانه از لحاظ تجاری و حرفه ای براساس دلایل ذهنی و حدس و گمان گرفته می شود اما برای تصمیم گیری مؤثر، روش منطقی و سریع، داشتن اطلاعات واقعی و تحلیل مبتنی بر اصول صحیح علمی ضروری است.

ابزارهایی که در این فصل معرفی می گردند، یک مجموعه آزمایش شده از روشهای تحلیلی است که اطلاعات را برای نشان دادن واقعیتها، آن گونه که هستند و نه آن گونه که بایستی باشند، سازماندهی و تجزیه و تحلیل می کنند. این ابزارها به کاهش اشکلات ناشی از تصمیم گیریهای ذهنی کمک می کنند. داشتن اطلاعات صحیح و کافی باعث افزایش دقت در تصمیم گیریها می گردد. این ابزارها با استفاده از ثبت و ضبط اطلاعات موجود و تجزیه و تحلیل آنها می توانند برای بهبود فعالیت اکثر واحدهای تولید و خدماتی مانند فروش، بازاریابی، اداری، تدارکات و… مفید واقع گردند. موضوعات زیر که هرکدام از آنها راهنمایی مؤثر برای بهبود کیفیت و بهره وری در تمامی زمینه ها هستند در این فصل به طور کاربردی تشریح می گردند:

  1. روشهای جمع آوری داده ها
  2. هیستوگرام
  3. نمودار بارتو
  4. نمودار پراکندگی
  5. نمودار علت و معلول
  6. نمونه گیری
  7. نمودارهای کنترلی

تفاوت بین QA و QC چیست؟

QC مجموعه ای از فعالیت ها برای اطمینان از کیفیت محصولات است. فعالیت ها بر روی شناسایی نقص در محصولات واقعی تولید شده تمرکز دارد. هدف QA این است که با تمرکز بر فرآیند برای ساخت محصول ، از نقص جلوگیری کند. … بنابراین کنترل کیفیت یک فرایند واکنشی است.

7 اصل مدیریت کیفیت چیست؟

هفت اصل مدیریت کیفیت عبارتند از:
تمرکز مشتری.
رهبری.
مشارکت مردم.
رویکرد فرآیند.
بهبود
تصمیم گیری مبتنی بر شواهد.
مدیریت روابط.

 کیفیت شامل چه ابزارهایی است؟

هفت ابزار اصلی کیفیت عبارت است از مجموعه ای از تکنیک های گرافیکی که به عنوان بهترین کمک در مسائل عیب یابی مربوط به کیفیت شناخته شده است.

هفت ابزار عبارتند از:

چک لیست
نمودار کنترل
طبقه بندی ( flow chart یا  run chart )
نمودار پارتو
هیستوگرام
نمودار علت و معلولی (همچنین به عنوان “نمودار استخوان ماهی” یا نمودار ایشیکاوا معروف است)
نمودار پراکندگی

ابزار QC

ابزارهای QC

اهمیت روش های کنترل کیفیت آماری

مناسب تر است كه بگوییم نمودارهای كنترل وسیله گرافیكی برای نظارت بر فرآیند آماری (SPM) هستند. نمودارهای کنترل سنتی بیشتر برای نظارت بر پارامترهای فرآیند طراحی می شدند که شکل اصلی توزیع فرایند شناخته شده بود. با این حال ، تکنیک های پیشرفته تری در قرن بیست و یکم موجود شد که در آن جریان داده های ورودی حتی بدون هیچ گونه آگاهی از توزیع فرایند زمینه ای قابل کنترل هستند.

آمار کاربردی یکی از نیرومند ترین ابزارها در بررسی و مطالعه فرایندهائی است که از عدم حتمیت برخوردار هستند، با توجه به اینکه تغيير پذیری یک پدیده دائمی و جزء لاینفک همه محصولات است و مشخصه کیفی هر محصول تغییر میکند روشهای آماری موثرترین وسیله بررسی و کنترل این تغییرات است .مادامی که از مواد، افراد و ماشینها برای تولید استفاده میشود مشکل تغییر کیفیت وجود خواهد داشت و مادامی که این مشکلات وجود داشته باشد استفاده از روشهای آماری کنترل کیفیت نیز ضروری است. بسیاری از تکنیکهائی که توسط آماردانان و ریاضی دانان برای آنالیز داده ها بوجود آمده است را می توان برای کنترل کیفیت محصول نیز به کار برد. اصطلاح کنترل کیفیت آماری را می توان برای در برگرفتن هر نوع استفاده از تکنیکهای آماری برای این هدف به کار گرفت اما اغلب بطور عملی چهار روش مجزا ولی مربوط به هم به عنوان معمول ترین ابزار آماری کاربردی بیشتر از سایر روشها در کنترل کیفیت به کار برده می شوند این تکنیکها عبارتند از:

1-نمودار کنترل شوهارت برای خصوصیات کیفی قابل اندازه گیری

الف) نمودارهای میانگین و دامنه

ب) نمودارهای میانگین و انحراف معیار

2-نمودار کنترل شوهارت برای نسبت جزء معيوب

3-نمودار کنترل شوهارت برای تعداد جزء معيوب

4- نمونه گیری برای پذیرش

نمودارهای کنترل

یکی از ابزارهای مهمی که در کنترل کیفیت آماری کاربرد دارد نمودار کنترل شوهارت می باشد. علیرغم ظاهر ساده نمودار کنترل بسیاری از مهندسين، مسئولین تولیدی و بازرسان پی میبردند که استفاده از آن مستلزم داشتن نقطه نظرات کاملا جدید می باشد. بطور خلاصه این دیدگاه می تواند چنین بیان شود: کیفیت های قابل اندازه گیری محصولات همیشه شامل مقداری تغييرات است که تصادفی است. یک سیستم ثابت اتفاقات تصادفی جزء لاینفک هر روش تولیدی و بازرسی است. تغییرات در سیستم های تولیدی اجتناب ناپذیر است.

نمودار کنترل یکی از هفت ابزار اساسی کنترل کیفیت است.  به طور معمول از نمودارهای کنترل برای داده های سری زمانی استفاده می شود ، اگرچه می تواند برای داده هایی که دارای مقایسه منطقی هستند ، استفاده شود. با این حال نوع نمودار مورد استفاده برای این کار مستلزم توجه است.

ویژگی روش ابداعی شوهارت در این است که قادر به تفکیک علل ایجاد تغییرات در کیفیت کالا می باشد. دو عامل باعث تغییر در مشخصات قابل اندازه گیری می گردد:

الف) عامل تصادفی مانند لرزش ماشين، يكنواخت نبودن مواد اوليه و …

ب) عامل غیر تصادفی یا عامل خارجی مانند تغییر عوامل کار و…

بیشترین استفاده از نمودارهای کنترل، کشف انحرافات غیر تصادفی در فرآیند تولید است. واژه انحراف غیرتصادفی معنی خاصی دارد که فهمیدن آن برای درک نمودارهای کنترل ضروری می باشد.

اصولا هدف از طراحی یک فرایند، ایجاد نتایجی است که ویژگیها و مشخصات مطلوب و مورد نظر را داشته باشد. برخی از این اهداف در مورد فرایندهای مختلف می تواند به شرح ذیل باشد:

ساخت: تولید یک قطعه با ابعاد خاص، یک سیم با مقاومت کششی معین یا یک جزء الکتریکی با مقاومت الکتریکی مشخص.

فروش: دریافت تعداد مشخصی درخواست فروش از هر آگهی تبلیغاتی انجام شده با فروش تعداد معینی از اقلام در طول هرهفته.

خدمت: نگهداری موجودی قطعات یدکی در یک سطح، با پاسخ به درخواست خدمت مشتری در یک دوره زمانی تعیین شده.

هر فرآیند از تعدادی عناصر یا عوامل مختلف تشکیل شده است که در نتیجه کار توام آنها با یکدیگر نتیجه با محصول نهایی حاصل می شود. مدیریت، این عناصر را به گونه ای انتخاب و ترکیب می نماید که نتایج مورد نظر تا حد امکان به شکل سازگار، مؤثر و از نظر هزینه ها اثر بخش، حاصل شود. برخی از این عناصر عبارتند از:

  1. افرادی که در فرآیند کار می کنند.
  2. رویه ها و روشهایی که مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. مواد خامی که استفاده می شود.
  4. ابزار، تجهیزات و ماشین آلاتی که مورد استفاده واقع می شود.
  5. برنامه زمانبندی کار.

اگر تجزیه و تحلیل از نمودار کنترل نشان می دهد که فرایند در حال حاضر تحت کنترل است (یعنی ، پایدار است) ، پس هیچ اصلاح یا تغییر در پارامترهای کنترل فرآیند لازم یا مورد نظر نیست. علاوه بر این ، داده های حاصل از فرآیند می توانند برای پیش بینی عملکرد آینده فرایند استفاده شوند. اگر نمودار نشان می دهد که روند نظارت شده خارج از کنترل است، تجزیه و تحلیل نمودار می تواند به تعیین تغییر منابع کمک کند، زیرا این امر منجر به تخریب عملکرد فرآیند خواهد شد.

به طور ایده آل، مدیریت مایل است که فرایندها نتایجی را تولید کنند که همواره در طول زمان یکسان و مشابه بوده و از هر نظر کامل باشند، لکن انجام این عمل غیر ممکن است، برخی از تغییرات در هر فرایند، بدون توجه به اینکه چقدر با دقت طراحی شده باشد، لزوما رخ می دهند. این بدان علت است که در طول زمان هیچ کدام از عناصر یا عواملی که یک فرایند را تشکیل می دهند، کاملأ و همیشه پایدار نمی باشد. حتی در شرایط ایده آل نیز تغییرات و نوسانات جزئی به صورت تصادفی در عناصر یک فرایند رخ می دهد.

در جزوه پیش رو کلیه مطالب در رابطه با کنترل کیفیت آماری بیان شده است. همچنین می توانید جزوه کنترل کیفیت داستانی را نیز جهت فهم مطالب به زبان ساده دانلود کنید. 

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

یک دیدگاه

  1. سلام سایت خیلی خوبی دارین. مطالب خیلی خوبی دارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش و مشاوره تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره | تماس 09338859181
+