ایزو (ISO)
سازمان جهانی استاندارد سازی (ISO) یک اتحادیه جهانی متشکل از موسسات ملی استاندارد می باشد که در سال 1947 و توسط سازمان ملل متحد تشکیل شد و اولین استاندارد بین المللی کیفیت آن ISO9000 : 1987 بود که اساسا بر پایه استاندارد بی سی 5750 قرار داشت. البته بعدها این استاندارد به روز رسانی شد و به ISO9000 : 1994 بدل گشت اما ساختار کلی آن نسبت به نسخه اصلی تغییری پیدا نکرد. در دهه 1990، ISO9000 به شدت مورد انتقاد قرار گرفت ، چرا که واقعا ارائه یک محصول یا خدمت با کیفیت به مشتریان را تضمین نمی کرد و به هر شرکتی که صرفا ثابت می کرد رویه های موجود در راهنمای کیفیت را به صورت منسجم دنبال کرده است ، تعلق می گرفت در حالی که این رویه ها ممکن بود اصلا برای تضمین کیفیت بالا مناسب نباشند. دیگر اینکه ISO9000 : 1994 سازمان ها را به هیچ وجه ملزم نمی کرد تا کیفیت محصولات و خدمات را بر اساس میزان پذیرش آن توسط مشتری سنجیده و آن را بهبود بخشند. پس از یک فراگرد بازنگری سه ساله ISO9001 : 2000 در دسامبر 2000 منتشر شد که در آن استاندارد های سه گانه 1994، یعنی ISO9003 و ISO9002 ، ISO9001 به یک استاندارد یعنی ISO9001: 2000 برای مقاصد تصدیقی کاهش یافت. الحاق یک بند تحت عنوان “استثناء های مجاز به استاندارد جدید این امکان را به سازمان ها می داد تا در صورتی که بتوانند ناکارآمدی خود را ثابت کنند از برخی الزامات غير مرتبط معاف شوند، همچنین 20 جزء ISO9000 : 1994 به 4 بخش اصلی زیر کاهش یافت:
- مسئولیت مدیریت
- مدیریت منابع
- ایجاد محصول
- سنجش، تجزیه و تحلیل و بهبود
اما اساسی ترین تغییرات ، تغییرات عمیقی بود که در مبنای فلسفی استاندارد مدیریت کیفیت به وجود آمد و هدف از آن این بود که تحویل خروجی با کیفیت به مشتریان توسط نظام را تضمین کنند و بر بهبود مستمر تأكید گذارد. کار آماده سازی استاندارد های بین المللی اغلب از طریق کمیته های فنی ISO انجام می شود. هر عضو با توجه به علاقه خود به موضوعی که یک کمیته فنی برای آن تشکیل شده است حق دارد در آن کمیته به ارائه مطلب بپردازد. سازمان های بین المللی ، دولتی و غیر دولتی، نیز در همکاری با ISO ، در این کار مشارکت می نماید. وظیفه اصلی کمیته های فنی، آماده سازی استانداردهای بین المللی می باشد . پیش نویس استانداردهای بین المللی که توسط کمیته های فنی پذیرش شده باشند ، برای رأی گیری بین اعضاء توزیع می شوند. انتشار یک استاندارد بین المللی نیازمند تأیید دست کم 75% از اعضاء دارای حق رأی می باشد.
ایزو 9001 (iso 9001)
در این استاندارد بین المللی ایزو 9001 قصد بر این نیست که یکسان سازی در ساختار سیستم های مدیریت کیفیت یا یکسان سازی در مستندات به وجود آید. الزامات سیستم مدیریت کیفیت که در این استاندارد بین المللی تعیین شده است، مکمل الزامات مرتبط با محصول هستند. این استاندارد بین المللی می تواند توسط طرف های درون سازمانی و برون سازمانی ، شامل سازمان های صدور گواهینامه ،جهت ارزیابی توانایی سازمان در بر آورده سازی الزامات مشتری بالزامات قانونی و مقررات مرتبط با محصول و الزامات خود سازمان مورد استفاده قرار گیرد. اصول مدیریت کیفیت بیان شده در استاندارد های ISO۹۰۰۰ و ISO9004 در هنگام ایجاد و تکوین استاندارد ISO9001 مد نظر قرار گرفته است.
رویکرد فرایندی ایزو 9001
این استاندارد بین المللی پذیرش یک رویکرد فرایندی را در طی مراحل ایجاد ، بکارگیری و بهبود اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت به منظور افزایش رضایت مشتری از طریق برآورده کردن الزامات وی ترغیب می نماید. برای اینکه یک سازمان بطور اثر بخش عمل نماید باید فعالیت های مرتبط متعددی را تعیین و مدیریت نماید. یک فعالیت یا مجموعه ای از فعالیت ها که منابعی را استفاده می کنند و آن را در جهت تبدیل ورودی به خروجی مدیریت می نماید، می تواند به عنوان یک فرایند در نظر گرفته شود. در اغلب اوقات خروجی یک فرایند بطور مستقيم ورودی فرایند بعدی را تشکیل می دهد. بکارگیری یک سیستم از فرایند های درون یک سازمان همراه با شناسایی و تعاملات این فرایند ها و مدیریت آنها به نظور ایجاد نتایج مورد انتظار “رویکرد فرایندی” نامیده می شود. یکی از مزایای رویکرد فرایندی کنترل مستمری است که بر روی ارتباط بین تک تک فرایند ها در درون سیستم فرایند ها و همچنین بر ترکیب و تعامل آنها اعمال می شود .
ایزو 9001 را استاندارد مدیریت کیفیت می نامند. یعنی این استاندارد به دنبال این است که کیفیت را در سرتاسر سازمان بوجود آورد. این استاندارد هر 8 سال یکبار بروز می شود و تغییرات لازم بر روی آن اعمال می شود. آخرین نسخه ایزو 9001 مربوط به سال 2015 می باشد. در این ویدیوهای آموزش ایزو 9001 به طور مختصر به مباحث زیر پرداخته می شود:
- هشت اصل مدیریت کیفیت
- خط مشی کیفیت
- پیاده سازی ایزو 9001
- نقش های سازمانی، مسئولیت ها و اختیارات
- دانش سازمانی
- تولید و ارائه خدمت
- کنترل محصول نامنطبق iso 9001
- کنترل خروجی نامنطبق
- مستندات ایزو 9001
- انواع الزامات
- بهبود و اقدام اصلاحی
- راهنمای اجرای ممیز داخلی
- استقرار ایزو 9001
- آمادگی ممیزی ایزو 9001
قسمت اول:
قسمت دوم:
قسمت سوم:
قسمت چهارم:
قسمت پنچم:
قسمت ششم:
قسمت هفتم:
قسمت هشتم:
قسمت نهم:
قسمت دهم:
قسمت یازدهم:
مرسی واقعا
سلام
بسیار عالی بود ، سپاسگزارم
دست مریزاد.
واقعا ممنونم بابت این اقدام خداپسندانه
با سپاس بیکران و آرزوی شادی، سلامتی و موفقیت…
خیلی ممنون از زحمات شما