این مقاله ISI که در سال 2012 ارائه شده است به انتخاب تامین کننده می پردازد. در انتهای این پست ترجمه کامل مقاله به همراه حل مدل مقاله در نرم افزار لینگو (Lingo) قرار داده شده است.
عنوان فارسی مقاله: انتخاب تامین کننده با استفاده از AHP فازی و برنامه ریزی خطی چند هدفه فازی برای توسعه زنجیره تامین کم کربن.
در ادامه قسمتی از ترجمه آورده شده است که می توانید در صورت تمایل از انتهای همین مطلب ترجمه کامل در قالب word به همراه فایل پاورپوینت جهت ارائه + حل مدل در لینگو (Lingo) را تهیه نمایید.
چکیده
پایداری زیست محیطی یک زنجیره تامین بستگی به استراتژی خرید اعضای زنجیره تامین دارد. بیشتر مدل های قبلی بر هزینه، کیفیت، زمان سربازی و غیره متمرکز شده اند. مسائل اما اهمیت کافی برای انتشار کربن برای ارزیابی تامین کنندگان داده نشده است. اخیرا فشارهای روزافزون بر اعضای زنجیره تامین برای کاهش انتشار کربن زنجیره تامین وجود دارد. این مطالعه یک رویکرد یکپارچه برای انتخاب تامین کننده مناسب در زنجیره تامین ارائه می دهد و با استفاده از برنامه نویسی خطی چند هدفه AHP فازی ، مسئله انتشار کربن را ارائه می دهد. AHP فازی (FAHP) ابتدا براي تجزيه و تحليل وزن مولفه هاي چند متغيره استفاده مي شد. عوامل در نظر گرفته شده عبارتند از هزینه، درصد رد(عدم پذیرش) کیفیت، درصد تحویل دیر، انتشار گازهای گلخانه ای و تقاضا. این وزن از عوامل متعدد در برنامه ریزی خطی چند هدفه فازی برای انتخاب تامین کنندگان و تخصیص سهمیه استفاده می شود. برای نشان دادن اثربخشی مدل پیشنهادی، تصویری با مجموعه داده ای از یک وضعیت واقع بینانه ارائه شده است. رویکرد پیشنهادی می تواند وضعیت واقعی را در صورت عدم وجود اطلاعات مربوط به ورودی ها، اداره کند.
مقدمه
انتخاب تأمین کننده نقش مهمی در ایجاد زنجیره تأمین سبز دارد (Rao، 2002). رابطه مثبت بین انتخاب تأمین کننده سبز و اجرای زنجیره تامین سبز در مطالعه Seuring و Muringller (2008) مشاهده شده است. بسیاری از محققان موضوع انتخاب تامین کننده در زنجیره تأمین سبز را از منظر پایداری محیط زیست مورد بررسی قرار داده اند (Bai & Sarkis، 2010؛ Enarsson، 1998؛ Handfield، Walton، Sroufe، & Melnyk، 2002؛ Humphreys، Wong، & Chen، 2003a؛ Humphreys ، McIvor، & Chan، 2003b؛ Hsu & Hu، 2009؛ Le، Kang، Hsu، and Hung، 2009a؛ Noci، 1997؛ Rao، 2005؛ Walton، Handfield، & Melnyk، 1998). با این حال ، مطالعات بسیار کمی انتشار گازهای کربن و موضوعات مرتبط برای ارزیابی تأمین کننده را مورد بررسی قرار داده است. اخیراً ، لاش و ولینگتون (2007) در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا بر روی عملیات تجاری بحث کرده اند. آنها پیشنهاد كردند كه شركتها برای به دست آوردن مزیت رقابتی باید ریسك تغییرات آب و هوا را به درستی مدیریت كنند. برخی از شرکت های پیشرو در حال حاضر کار خود را برای توسعه مدیریت تولید گازهای گلخانه ای نسل بعدی برای زنجیره تأمین خود برای زنده ماندن در این تجارت آغاز کرده اند.
مساله انتخاب تامین کننده
محیط کسب و کار با توجه به تنوع خواسته های مشتری به طور مداوم تغییر می کند. این تنوع تقاضا منجر به افزایش هزینه عملیاتی شده و به دنبال کاهش سود است. بنابراین، تصمیم خرید از یک تامین کننده خاص تصمیم استراتژیک مهمی برای اطمینان از سودآوری و بقای بلندمدت شرکت است. اکثر شرکت ها سعی می کنند هزینه های عملیاتی خود را کاهش دهند در حالی که نیازهای مشتری را با افزایش قابلیت های اصلی و برون سپاری سایر اهداف کاهش دهند. یک ارزیابی دقیق برای انتخاب تامین کننده مناسب که می تواند جایگزینی مداوم محصول را در زمان مناسب نگه دارد، مورد نیاز است. اغلب موارد قدرت و ضعف تامین کنندگان متفاوت است، که منجر به تصمیم گیری پیچیده انتخاب تامین کننده ها می شود. بسیاری از تحقیقات در حوزه انتخاب تامین کننده از برنامه ریزی ریاضی استفاده کردند.
مجموعه ای از مفروضات، مجموعه ای از شاخص ها، متغیر تصمیم گیری و پارامترها برای فرموله کردن مدل انتخاب تامین کننده چند هدف مورد توجه قرار گرفته است.
(i) فقط یک نوع محصول از یک تامین کننده خریداری شده است.
(ii) این مدل، تخفیف مقداری را در نظر نمی گیرد.
(iii) کمبود اقلام برای هر یک از تامین کنندگان مجاز نیست.
(iv) فرض بر این است که موعد تحویل ثابت است.
شاخص ها
i .شاخص تامین کنندگان، برای همه i = 1,2,…,n
j شاخص اهداف، برای همه j = 1,2,…,J،
k شاخص محدودیت ها، برای همه k = 1,2,…,k
متغیر تصمیم گیری
Xi : مقدار سفارش که به تامین کننده i داده می شود.
پارامترها
D تقاضای تجمعی از اقلام بیش از یک دوره برنامه ریزی ثابت.
n تعداد تامین کنندگان رقابت برای انتخاب.
قیمت هر واحد اقلام از مقدار سفارش شده Xi به تامین کننده i.
Qi درصد واحدهای رد شده ارسال شده توسط تامین کننده i
Li: درصد تأخیرات تحویلی ارائه شده توسط تامین کننده i.
Gi: انتشار گازهای گلخانه ای (GHGE) برای محصول عرضه شده توسط تامین کننده i.
Ui: حد بالای مقدار موجود برای تامین کننده i.
Bi: محدودیت بودجه اختصاص به تامین کننده i.
Ccap: کل گاز کربن برای تهیه مواد.
نظریه مجموعه فازی
تصمیم گیری برای محيط مبهم و نامطمئن بسيار دشوار است. این ابهام و عدم اطمینان را می توان با استفاده از نظریه مجموعه فازی، که توسط زاده (1965) پیشنهاد شده است، مورد استفاده قرار داد. مبهم بودن ویژگی طبیعی یک مساله تصمیم گیری است. این مبهم سازی و نااطمینانی را می توان با افزایش استحکام مدل، مدیریت کرد . اگر ما در فرايند تصميم گيري فازي را در نظر نگيريم، نتايج حاصل از مدل تحليل مي شود و ممکن است فرآیند تصميم گيری گمراه کننده باشد. نظریه فازی برای حل چنین مشکلات عملی بسیار مفید است.
یک نمونه موردی
اثربخشی مدل از طریق موردی که برای یک شرکت تولید پوشاک هند مستقر شده است (ABC) انجام شده است. این شرکت کاملاً صادرات محور بوده و تقاضای مشتریان آمریکایی و اروپایی را برآورده می کند. این شرکت انواع پوشاک مانند شلوار جین ، تی شرت ، پیراهن رسمی ، لباس و لباس زنانه و غیره را تولید می کند. این شرکت پارچه های تمام شده را از تهیه کنندگان مختلف تهیه می کند و آن را در کارخانه مستقر در دهلی هند در هند تبدیل به پوشاک می کند. پوشاک پس از اتمام و بسته بندی شده به بازارهای آمریکا و اروپا صادر می شود. این شرکت در سیستم مبتنی بر کشش فعالیت می کند و تهیه مواد اولیه پس از قرار دادن سفارش توسط خریداران آغاز می شود. بیشتر خریداران خارجی ترجیح می دهند محصولات سبز و زیست محیطی پایدار خریداری کنند. برای برآورده کردن تقاضای مشتریان ، مدیریت شرکت ABC تصمیم گرفته است معیارهای زیست محیطی را در فرآیند ارزیابی تأمین کنندگان خود بگنجاند.
نتیجه گیری
به واسطه طبیعت، فرآیند انتخاب تامین کننده یک کار پیچیده است. سودآوری و رضایت مشتری به طور مستقیم با تأثیر انتخاب تامین کننده متناسب است. بنابراین انتخاب تامین کنندگان یک تصمیم اساسی استراتژیک برای بقای بلند مدت شرکت است. در مدل انتخاب تامین کننده حاضر، روش ترکیبی از AHP فازی و برنامه ریزی خطی چند هدفه فازی استفاده شده است. این فرمولاسیون، انتشار کربن در تابع هدف و تسریع انتشار کربن (Ccap) را به عنوان یک محدودیت در هنگام انتخاب یک تامین کننده، ادغام می کند. در این مدل، AHP فازی برای محاسبه وزن معیارها ابتدا مورد استفاده قرار می گیرد و سپس برنامه ریزی خطی فازی برای یافتن راه حل بهینه از مساله استفاده می شود. در این مدل می توان به طور مبهم و غیرمستقیم به کار گرفته شود. مدل پیشنهادی برای حل مشکل عملی بسیار مفید است. در شرایط عملی، تمام توابع هدف به همین ترتیب وزن ندارند؛ وزن توابع هدف را می توان با توجه به نیاز مدیر تغییر داد. اولویت منحصر به فرد می تواند به راحتی با استفاده از روش AHP فازی محاسبه شود. روش پیشنهادی ابزار تصمیم گیری بسیار مفید برای کاهش چالش های زیست محیطی است. برای نشان دادن مفهوم برنامه ریزی خطی فازی (Fuzzy-AHP) برای مساله انتخاب تامین کننده از یک مطالعه موردی استفاده شده است.
در لینک های زیر ترجمه کامل در قالب WORD را به همراه فایل پاورپوینت + حل مدل مقاله در نرم افزار لینگو (Lingo) آورده شده است.
1- ترجمه مقاله در قالب WORD و پاورپوینت / قیمت: 35.000 تومان / لینک خرید
2- مدل حل شده مقاله در نرم افزار لینگو (Lingo) / قیمت: 50.000 تومان / لینک خرید
توضیحات: تعداد صفحات ترجمه 17 صفحه ورد و تعداد اسلاید پاورپوینت: 21 اسلاید است. همچنین مدلی که در نرم افزار لینگو پیاده سازی شده است مدل Zimmermann approach مقاله می باشد.
مطالب مشابه و مرتبط