تبلیغ دوم صنایع بیست
خانه / مقاله-یادداشت / پروژه مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) در گمز
دانلود پروژه مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) در گمز

پروژه مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) در گمز

پروژه مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) در گمز
4.3 امتیاز در مجموع 8 رای از 1 تا 5
جهت حمایت از ما، لطفا امتیاز این پست را از طریق ستاره های بالا مشخص کنید (فقط بر روی ستاره ها کلیک کنید)

در این مطلب به مساله مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) به همراه محدودیت پنجره زمانی پرداخته می شود.در واقع مدل یک مقاله ISI در محیط نرم افزار گمز (Gams) پیاده سازی می شود که در انتهای این پست جهت دانلود قرار داده شده است.

مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل با پنجره زمانی (VRPTW) مساله تعمیم یافته ای از مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل با محدودیت ظرفیت (CVRP) است که در آن سرویس به هر مشتری باید در یک بازه زمانی معین (این بازه زمانی به پنجره زمانی معروف است) صورت گیرد.

عنوان فارسی مقاله: مساله مسیریابی وسیله نقلیه با محدودیت پنجره زمانی

paper title: A hybrid algorithm for vehicle routing problem with time windows

مقاله مسیریابی وسیله نقلیه VRP

 مدل مسیریابی وسیله نقلیه

حمل و نقل در دنیای صنعتی امروز نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها به وسیله فراهم آوردن امکان مصرف محصولات در محل های بسیار دور از محل تولید، دارد. ارائه محصول نهایی به یک مشتری مستلزم انتقال مواد اولیه از تأمین کنندگان به تولید کنندگان، انتقال محصولات نیمه تمام بین کارخانه ها، و سرانجام رساندن محصول نهایی به مشتریان و بازارهای مقصد است. به دلیل تعدد فعالیت های حمل و نقل، هزینه های حمل و نقل درصد بالایی از هزینه های لجستیک (بین 30 تا 60 درصد) را در بر می گیرند. بنابراین حمل و نقل کارآمد در تمام طول زنجیره تأمین از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از سیستم های حمل و نقل کارآمد می توان بازارهای فعال کنونی را گسترش داد و نیز بازارهای جدید ایجاد کرد، محصولات فاسد شدنی را در حداقل زمان به مصرف کنندگان در سراسر دنیا رساند، و از مزیت های رقابتی کشورهای در حال توسعه برای تولید ارزان تر محصولات استفاده کرد. تصمیمات حمل و نقل، که در سطح تاکتیکی تصمیمات لجستیک هستند، برخلاف تصمیمات مکان یابی با سهولت بیشتری قابل بهینه سازی مجدد نسبت به شرایط و ساختار تغییر یافته زنجیره تأمین هستند. بنابراین این تصمیمات نسبت به شرایط نوسانی محیط های صنعتی کمتر آسیب پذیر هستند.

مسئله مسیریابی وسیله نقلیه، که اولین بار توسط دانتزیک و رامزر معرفی شد، یکی از مهمترین مسائل بهینه سازی از دو دیدگاه تحقیقاتی و عملیاتی است. این مسئله که حالت ترکیبی از دو مسئله فروشنده دوره گرد نامحدود در نظر گرفتن ظرفیت وسیله نقلیه) و بسته بندی صندوق ها (صفر در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل بر روی بال ها) است، سعی در طراحی بهینه مجموعه ای از مسیرها برای ناوگان حمل و نقل به تعوی دارد که به تعداد معینی مشتری خدمت رسانی شود و دارای محدودیت های جانبی مختلفی است که از آن جمله می توان به محدودیت های ظرفیت وسایل نقلیه، پنجره زمانی، چند تسهیلی، بارگیری و تحویل اشاره کرد.

در بسیاری از سیستم های خدماتی نظیر حمل و نقل مسافران و سرویس های خدماتی تعمیرات و نگهداری، مشتریان می بایستی توسط مجموعهای از وسایل نقلیه سرویس دهی شوند. این ناوگان حمل و نقل در یک مکان استقرار یافته اند. هدف پیدا کردن مجموعه ای از مسیرها می باشد به گونه ای که مجموعه ای از محدودیت ها را ارضا کند و کل مسیر طی شده توسط وسایل نقلیه و سایر هزینه ها کمینه شود. این مساله، مساله مسیریابی وسیله نقلیه نام گذاری شده و دربسیاری از مجلات معتبر علمی به صورت گسترده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف از مساله VRP در شرایط کلاسیک، کمینه سازی کل مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه، کاهش حجم ناوگان، کمینه سازی جریمه های دیرکرد یا زودکرد سرویس دهی و در نهایت افزایش رضایت مشتریان است. مساله مسیریابی وسایل نقلیه در واقع توسعه ای از مسئله معروف فروشنده دوره گرد بوده است. از همان سالهای اولیه معرفی این مسئله توسعه های زیادی بر روی این موضوع شروع به شکل گرفتن گرفت. این مسئله با توجه به اهمیت بالایی که به بحث زمان درحل مسایل می دهد در عمل از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و لذا توجه بیشتری را در محافل علمی به خود اختصاص داده است.

در حالت خاص می توان جواب حاصل از مساله مسیریابی را به صورت زیر بیان نمود:

تعیین مجموعه ای از مسیرها که هر کدام توسط یک وسیله نقلیه مورد استفاده قرار میگیرند (البته وسایل نقلیه از مراکز توزیعی که اعزام میشوند در نهایت به همان مرکز توزیع نیز بر می گردند)، به نحوی کوه نیاز مشتری برآورده شود و تمام محدودیت های عملیاتی نیز ارضا شده و نتیجه به حداقل شدن هزینه کل منجر شود.

مدل های مختلف VRP

در جدول زیر دسته بندي ارائه شده توسط بوراک و همکاران در سال 2009 آورده شده است:

انواع ساختارهای مسیریابی وسایل نقلیه VRP

مدلی که در این مقاله بررسی می شود در زیر آورده شده است. هدف مدل پیشنهادی کمینه سازی طول کل سفر است. همچنین علاوه بر محدودیت های سنتی، مدل شامل محدودیت های مرتبط با پنجره های زمانی می باشد. با توجه به علائم، پارامترها و متغیرهای تعریف شده، مدل ریاضی پیشنهادی متشکل از یک تابع هدف و چندین دسته محدودیت می باشد که پس از معرفی مدل ریاضی توضیحات بیشتری در مورد تابع هدف و محدودیت ها ارایه خواهد

مدل مسیریابی وسائل نقلیه vrpمحدودیت های مدل

  • محدودیت a، محدودیت حداکثر تعداد مسیرها را نشان می دهد (حداکثر K مسیر از انبار به خارج می شود).
  • محدودیت b، محدودیت سفررا نشان می دهد( هر مسیر شروع و پایانش به انبار است).
  • محدودیت های c-d، محدودیت های سرویس دهی را نشان می دهند( هر مشتری تنها یکبار توسط وسیله نقلیه ملاقات می شود).
  • محدودیت e، محدودیت ظرفیت است.
  • محدودیت f، محدودیت ماکزیمم زمان سفر است.
  • محدودیت های g-h-i، محدودیت های پنجره زمانی هستند.

گیف اشاره 2دوستان عزیز از طریق لینک می توانید توضیحات این مدل، مقاله ISI و فایل گمز (Gams) پیاده سازی مدل را خرید نمایید لینک دانلود بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

قیمت: 50.000 تومان

فایلهای دانلود: مقاله isi، کد گمز و توضیحات در قالب WORD

پرداخت آنلاین و دانلود


مطالب مشابه و مرتبط

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

4 دیدگاه

  1. آرمان سعادتی

    سلام
    ببخشید شما مدلسازی و حل مدل برای فصل چهارم هم انجام میدهید

  2. با سلام
    در فایل موجود آموزش به صورت ویدیو هست یا فقط متن؟
    با تشکر

    • مدیر سایت

      سلام.
      محتویات فایل دانلود: مقاله isi، کد گمز و توضیحات در قالب WORD می باشد. ویدیو ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 75% فیلم آموزش HSE | مدت زمان: 180 دقیقه | فقط 35هزار تومان | به مدت محدود |جهت دانلود کلیک کنید
+