روش ترکیبی QFD AHP

روش ترکیبی QFD و AHP

امروزه ترکیب تکنیک های کیفیت و تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) به یکی از پرطرفدارترین مباحث تبدیل شده است. گسترش عملکرد کیفیت (QFD) و تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) یکی از این موارد می باشد. اولین و مهمترین گام در جلب رضایت مشتریان در یک سازمان یا شرکت، شناخت نیازها و انتظارات مشتریان و پاسخگویی به تغییرات ایجاد شده در بازار می باشد. گسترش عملکرد کیفیت یکی از آن دسته تکنیک هایی است که سازمان را از همان مراحل ابتدایی چرخه عمر محصول (کالا یا خدمات)، یعنی فاز طراحی در کسب رضایت مشتری یاری می دهد. این تکنیک تنها مختص شرکت‌های تولیدی نیست بلکه در تمام سازمان های خدماتی، صنعتی، تولیدی و… که به نحوی با مشتری سروکار دارند قابل استفاده است زیرا رضایت مشتری باعث وفاداری وی می شود و تجربه ثابت کرده است که هر مشتری راضی، رضایت خود را برای حداقل ۹ نفر دیگر تعریف می کند.

روش ترکیبی QFD و AHP

ماتریس خانه کیفیت QFD

در روش QFD ابتدا ما به دنبال تعیین دو مشخص هستیم: ۱- نیازمندی های مشتری، ۲- مشخصه های فنی

در مورد اول یعنی کشف کنیم و بدانیم مشتری چه چیزی نیاز دارد به این گام تعیین Whats ها میگویند. این فرایند از طریق پرسشنامه، مصاحبه، صدای مشتری و… حاصل می شود. در مورد دوم باید بدانیم که برای رفع نیازهای مشتری، چه فعالیت هایی باید انجام دهیم به این گام تعیین Howsها می گویند. که این مورد توسط تیم مهندسی و یا مدیران QFD حاصل می شود.

بعد از تعیین Whatsها و Howsها باید خانه کیفیت را تشکیل داد. علت نامگذاری به این نام این است که ظاهر این ماتریس شبیه به یک خانه می باشد.روش ترکیبی QFD و AHP همانطور که در شکل روبرو نشان داده شده است در قسمت ۱، نیازمندی های مشتری را وارد می‌کنیم. و در قسمت ۳ مشخصه های فنی نیز وارد می شوند. حال نوبت به تعیین اهمیت نیازمندی های مشتری رسیده است در این گام باید وزن نیازمندی های مشتری با استفاده از روشهای مختلف تعیین شود. در قسمت ۴ نیز رابطه بین نیازمندی های مشتری و مشخصه های فنی را تعیین میکنیم. در قسمت ۵ که سقف خانه کیفیت می باشد باید روابط بین مشخصه های فنی مشخص گردد این روابط توسط تیم فنی تعیین می شود. در قسمت ۲ نیز که به قسمت برنامه ریزی معروف است در صورت وجود رقیب برای شرکت در این قسمت وضعیت رقیت درج می گردد همچنین نیازمندی های ضروری مشتری مشخص می شود (این قسمت در طراحی ماتریس خانه کیفیت برای پروژه ها و مقالات اختیاری است). در انتها در قسمت ۶ نیز بوسیله محاسبات QFD، وزن و اهمیت نیازمندهای فنی بدست می‌آید که همان هدف مساله است.

نکته: در مسائل زنجیره تامین (SC) که ابزار خانه کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد در انتها اگر قصد داشته باشند که تعدادی تامین کننده رتبه بندی شوند از تکنیک هایی نظیر تاپسیس (TOPSIS)، SAW و … جهت رتبه بندی تامین کنندگان استفاده می کنند.

تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

روش AHP اولین بار توسط اقای توماس ال ساعتی ارائه شد در روش AHP ضرایب اهمیت عناصر هر سطح لزوما بر اساس سطح بالاتر خود مشخص می شوند. به عبارت دیگر طبق اصل همبستگی در AHP عناصر هر سطح تنها به عناصر بالاتر خود وابسته هستند. روش AHP یک روش با الگوریتم ساده ولی در عین حال قدرتمند و بسیار پر کاربرد است. از نرم های بسیار پرکاربرد برای حل مسائل AHP می توان به اکسپرت چویس و سوپردسیژن اشاره نمود. در شرایط عدم قطعیت می توان از تکنیک هایی نظیر AHP فازی و یا AHP خاکستری استفاده نمود.


چنانچه نیازمند مشاوره و یا انجام پروژه خود با این روشها هستید با ما تماس بگیرید

روش ترکیبی QFD و AHP


مطالب مشابه و مرتبط

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *