سطوح برنامه ریزی در مدیریت پروژه
در مدیریت و کنترل پروژه سطوح برنامه ریزی ابتدا تعریف می شود.
تلاش برای رسیدن به اهداف در سه سطح زیر برنامه ریزی می شود.
۱) برنامه ریزی بلندمدت: تصمیمات بلندمدت و استراتژیکی که برای تعیین هدف گرفته می شوند و دارای افق زمانی ۱۵ تا ۲۵ سال است که در زمان حال در نظام بودجه ی ایران به آن برنامه گویند و جنبه کیفی دارد مانند برنامه ی توسعه ی شبکه ی راههای کشور
۲) برنامه ریزی میان مدت: شامل تصمیماتی است که در راستای برنامه ریزی بلندمدت و در افق زمانی ۵ تا ۱۰ سال گرفته می شود که در زمان حال در نظام بودجه ی ایران به آن طرح گویند مانند طرح احداث راههای اصلی
3) برنامه ریزی کوتاه مدت: شامل فعالیتهای مرتبط و منطقی می باشد که در راستای برنامه ریزی کوتاه مدت انجام آنها برای رسیدن به هدف ضرورت دارد که در نظام بودجه ی ایران به آن پروژه گویند مانند پروژه اتوبان شیراز اصفهان
روش شناسی پروژه
ضرورت دارد که چهارچوب کلی پروژه مشخص شود که از آن به عنوان روش شناسایی پروژه نام برده می شود و شامل مراحل زیر است:
1) تدوین و تعریف مسئله : در این مرحله هدف وعنوان و موضوع پروژه و لزوم انجام آن تشریح می شود که ضرورت دارد ذی نفع یا نمایندگان ذی نفع در جلسه ای شرکت کرده و اطلاعات لازم جمع آوری شود.
2) امکان سنجی : در این مرحله شرایط انجام پروژه از نظر اقتصادی اجتماعی سیاسی و زیست | محیطی مورد بررسی قرار می گیرد.
3) برنامه ریزی: در این مرحله ریز فعالیت های اجرایی که برای انجام پروژه ضرورت دارد مشخص می شوند و نیز تقدم و تأخر فعالیت ها مشخص می شود به عنوان مثال مقرر شده که کارخانه ی صنعتی در شهرک صنعتی کرمانشاه برای تولید قطعات خودرو احداث شود ما در برنامه ریزی ریز فعالیتها را به ترتیب زیر مشخص می کنیم.
چگونه کنترل پروژه را آغاز کنیم؟
این مرحله مهمترین مرحله ی انجام پروژه است که در صورت اشتباه صد در صد پروژه با مشکل و شکست مواجه می شود. این فرآیند شامل مراحل زیر است:
۱) تهیه مستندات کسب و کار: در این مرحله ضرورت و لزوم انجام پروژه مشخص می شود که با تشکیل جلسه مدیر تعیین می شود و هدف و موضوع پروژه در قالب مستندات ارائه می شود.
۲) انجام مطالعات و امکان سنجی : در این مرحله شرایط اقتصادی سیاسی زیست محیطی و فرصتها و تهدیدها مشخص می شود و نیز زمان و منابع و هزینه و سطح کیفیت موردنیاز مشخص می شود.
۲) تهیه منشور پروژه : منشور پروژه در واقع مشخص کننده ی استراتژی ها و چشم اندازها، نیروها و تخصص های موردنیاز، مسئولیت ها و وظایف هر عضو، لزوم انجام پروژه، ذی نفعان پروژه، هدف پروژه می باشد که به صورت نوشتاری تهیه می شود.
۴) تشکیل تیم پروژه : در این مرحله با توجه به مهارتها، تخصص های موردنیاز برای انجام پروژه که در مرحله ی قبل توسط مدیر پروژه در قالب منشور پروژه مشخص شده گزینش و استخدام می شوند.
۵) استقرار تیم پروژه : یک محیط فیزیکی به جهت برگزاری جلسات و برقراری ارتباطات بین اعضای تیم باید فراهم شود که بر حسب شرایط می توان از محیط مجازی نیز استفاده کرد که در این صورت ارتباط از طریق تلفن و شبکه های مجازی برقرار می شود.
6) بررسي فرآيند آغازين: در اين مرحله يك بررسي كلي از مراحل قبل انجام مي شود و در صورت عدم وجود مشكل قراردادهاي لازم منعقد مي شود.
برنامه ریزی پروژه
در اين مرحله فعاليت هاي موردنياز براي اجراي پروژه مشخص مي شود و زمان لازم براي انجام فعاليت و منابع و هزينه ي موردنياز براي انجام فعاليت مشخص مي شود.
برنامه ريزي سازمان: در اين مرحله وظايف هر كدام از اعضاي تيم مديريت و كنترل پروژه مشخص مي شود و نمودار سازماني پروژه و شرح وظايف هم تنظيم مي شود.
تعيين و تشخيص فعاليتهاي پروژه: فعاليت كوچكترين جزء عملياتي پروژه است كه براي انجام شدن نياز به زمان، منابع، هزينه دارد براي تعيين فعاليتهاي پروژه از فن WBS استفاده مي شود.
جزوه PDF و تایپ شده درس مدیریت و کنترل پروژه در 66 صفحه. این جزوه یکی از برترین جزوات درس کنترل پروژه می باشد که مختص دوستان مهندسین صنایع می باشد.
مطالب مرتبط و مشابه:
سلام ممنونم مطلب بسیار عالی بود