مقدمه
هر سازمان از مجموعه ای از واحدهای عملیاتی مانند بازاریابی، فروش، خرید، تولید یا ارائه خدمت، منابع انسانی، روابط عمومی، کنترل کیفیت و سایر تشکیل یافته است. در واقع واحدهای متفاوت سازمانی درون دادها را از محیط سازمان می گیرند و طی عملیاتی، آنها را به برون دادها تبدیل می کنند (فرایندها عبارتند از مجموعه ای از فعالیت های مرتبط با هم یا موثر بر شم که ورودی ها را به خروجی تبدیل میکنند). نگاه سازمان به عنوان سیستمی باز و مشتمل بر فرایندها، طراحی سیستم بر اساس فرایندها را طلب می کند. آنچه در این نگرش اولویت دارد، شناخت اهداف، محیط و محدوده ی سازمان و تعریف فرایندهای سازمان بر اساس موارد فوق است. با کنترل فرایندهای سازمان و دریافت بازخوردهای اطلاعاتی درون آنها، می توان سازمان را در جهت نیل به اهداف خود سمت و سو داد و نقاط بهبود را نیز مشخص کرد. تمرکز بر روشهای اجرایی و فرایندها (مدیریت فرایند) در سازمان می تواند، روابط و وجوه اشتراک را نمایش دهد و آنها را بهبود بخشد. این موضوع به همان میزان که در مورد روابط بین فرایندها صادق است، درباره ی ارتباطات داخلی فرایندها نیز صدق می نماید.
فرآیند گرایی مبنایی برای شفافیت بیشتر در فرایندهای سازمان به وجود می آورد و به تحلیلگران سیستم کمک می کند، کنترل نماید که تا چه حد فرایندهای موجود با خواسته های مشتریان داخلی و خارجی منطبق است. ایجاد و استقرار سیستم فرایند گرا بر اساس خواست مشتریان صورت می گیرد. این موضوع منشأ مزیت و برتری این شیوه نسبت به روش های قبلی است که اغلب آنها بر ساختاری از استانداردها و دستورالعمل های ثابت استوار بوده اند.
فرایندهای کسب و کار (BPM)
امروزه کسب و کارها با تغییرات سریعی روبه رو هستند و در فضای رقابتی کنونی، سازمانی می تواند به حیات خود ادامه دهد که سازوکارهای لازم را برای رویارویی با این تغییرات دارا باشد. یکی از رویکردهای جدیدی که به حیات سازمان ها در فضای پر از رقابت امروز کمک می کند رویکرد فرایند محوری و مدیریت مبتنی بر فرایند می باشد. فرایندها هسته اصلی کسب و کار سازمان محسوب می شوند. سازمانها در گذشته برای تک تک واحدهای وظیفه ای، فرایندهای جداگانه ای در محدوده ی آن واحد تهیه می کردند که به سیستم های جزیره ای معروف بودند. البته ناگفته نماند این نوع از عملکرد سازمانی در کشورهای در حال توسعه و از جمله بسیاری از سازمانهای دولتی و غیر دولتی ایرانی هم اکنون نیز در حال جریان می باشد ولی به دلیل عدم امکان ارتباط بین این فرایندها در مرز بین واحدهای وظیفه ای با یکدیگر و نیز طراحی فرایندها در مورد فقط یک بخش، اهداف کلی سازمان به نحو مطلوب برآورده نمی شد. بنابراین نیاز سیستم های یکپارچه سازمانی شکل گرفت. در رویکرد جامع، یک سیستم از تعدادی زیر سیستم تشکیل شده است که مرتبط با هم طراحی می شوند، ولی مشکل آن حجم زیاد کار طراحی و پیاده سازی سیستم ها بوده در نهایت جهت نظام مند کردن فرایندهای سازمان و یکپاچگی این فرایندها و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن سیستم های جزیره ای، مفهوم مدیریت فرایندهای کسب و کار برای سازمانها مطرح شد که با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمانها، روشی یکپارچه برای تعریف، اجرا، بازبینی و مدیریت فرایندهای کسب و کار سازمانها ارائه می نمود و با استفاده از روش ها و ابزارهای مربوطه حجم کار را به حداقل رسانده و مدیریت امور را سهل و کارآمد می کرد، به طوری که امروزه مدیریت فرایند زمینه ساز پیشرفت مستمر است. بر اساس همین تجربه بسیاری از شرکتها به تجربه آموخته اند که مدیریت فرایند کسب و کار یک سرمایه گذاری قوی در رویارویی سریع با نیازهای متغیر در دنیای پویای امروز می باشد.
اما آنچه در مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) مهم است انتخاب یک مدل مناسب برای اجرای BPM می باشد و از آنجایی که برای انتخاب یک مدل مناسب کسب و کار فاکتورهای بسیاری موجود و دخالت دارند، انتخاب یک مدل اثر بخش برای فرایندهای کسب و کار یک موضوع مهم برای سازمان ها به شمار می رود. آنچه اهمیت این امر را آشکارتر می کند وجود دو موضوع مهم است که یکی ایجاد زبان مشترک در بین واحدهای وظیفه ای سازمان توسط این یکپارچگی می باشد و لذا جهت انتخاب یک مدل مدیریت فرایندها باید تمامی فرایندها و بخشهای مختلف سازمانی را مورد مطالعه قرار داد و دوم شرایط عدم اطمینان و ابهام محیطی موثر بر انتخاب یک مدل مناسب BPM برای سازمان ها می باشد که این محدودیت ها در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته و سعی دارد با استفاده از الگوهای تصمیم گیری با معیارهای چندگانه به مدیران کمک نماید که بتوانند با استفاده از داده های کمی و قابل توجیه ریاضی، یک مدل مناسب برای سازمان خود انتخاب نمایند.
تاثیر BPMS بر نحوه مدیریت سازمان
در صورتیکه سیستم مدیریت فرایند در سازمان اجرا شود، می توان اعلام نمود که سازمان یک سازمان فرایند محور» می باشد. به عبارت دقیق تر، BPM تعامل های جاری بین افراد، سیستم ها و فرایندهای کسب و کار را هماهنگ می سازد. در واقع با پیاده سازی BPM شرکتها قادرند فرایندهای کسب و کار سازمان خود را هماهنگ کرده و ارتقاء بخشند. به سخن دیگر این مشتریان سازمان هستند که از BPM بهره مند می شوند چرا که با مدیریت فرایند کسب و کار، مشتری می تواند اطلاعات و محصولات را هر چه سریع تر دریافت کند و این امر رضایت مشتری را به دنبال دارد و رضایت مشتری نیز مترادف با سود بیشتر سازمان می باشد. بر این اساس می توان نتایجی را به عنوان کارکردهای سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار در نظر گرفته که عبارتند از:
- کاهش هزینه های اجرایی و افزایش بهره وری
- امکان شناسایی و اصلاح / بهبود فرایندها
- تسهیل تغییرات و هماهنگی با شرایط جدید
- یکپارچگی داده و اطلاعات، در فرایندها بدون نیاز به تغییر یا ایجاد اصلاحات عمده در سیستم های جاری سازمان ها
- بهبود تعاملات بین واحدهای سازمانی
- دریافت نتایج سریع در مقابل ساخت نرم افزارهای سفارشی یا پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان (ERP)
- شناسایی گلوگاه ها و ارزیابی عملکرد واحدهای سازمان
- بهبود مستمر
- ایجاد مینای تعریف سیاست گذاری ها
- یکپارچه سازی فرایندها و خدمات
- تهیه گزارش ها و تحلیل های اجرایی و مدیریتی
- افزایش رضایت مشتری
- اولویت دهی مؤثر
- تسريع تصمیم گیری
نرم افزار بیزاجی مدلسازی فرایندهای کسب و کار
نرم افزار بیزاجی (Bizagi) از نرم افزارهای پرکاربرد جهت انجام مدل های کسب و کار BPM و BPMS است. ویژگی های اصلی آن شامل اتوماسیون و مدل سازی است. ویژگی مدل سازی فرایند بیزاجی (Bizagi)باعث می شود کاربران فرایندهای کسب و کار به صورت کشیدن و رها کردن در محیط نرم افزار ایجاد کنند. و کلیه تغییرات از جمله ایجاد چک لیست ها و… را طراحی نمایند. بیزاجی (Bizagi) فرایندهای کسب و کار را در سطح گستردهای مدیریت نموده و باعث میشود که فرآیندهای اتوماتیک بیش از همیشه سریع و کارآمد گردند. بیزاجی (Bizagi) انعطاف پذیری، امنیت، توسعه سریع، خدمات عالی به مشتریان، و نسبت هزینه به سود قابل توجه، ارائه می دهد. در ویدیوی زیر به آموزش این نرم افزار پرداخته شده است.
در زیر آموزش نرم افزار بیزاجی و مدیریت فرایند کسب و کار در 18 قسمت آورده شده است
همچنین آموزش کامل BPM در 100 قسمت رایگان در سایت قرار داده شده است برای ورود به صفحه کلیک کنید.
آموزش بیزاجی قسمت اول:
سلام
من میخوام برای یک فرآیند ساده و برای 1000 داده ورودی یکگزارش مورد به مورد که گزارش جزییات زمان و فرآیند تک تک این هزار ورودی رو بهم بده، بگیرم، چطور باید این کار رو انجام بدم؟
ممنون
سلام
لطفا به کانال تلگرام ما به نشانی زیر مراجعه کنید واستون اطلاعیه در کانال میزنم تا اگر کسی از دوستان تسلط دارد بهتون پیام دهد
کانال تلگرام: ieproject@