مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) چیست؟
مفهوم BPM (Business Process Management System) به معنی مدیریت فرایندهای کسب و کار می باشد. هدف از استقرار BPMS در یک سازمان ، کاهش خطا های انسانی ناشی از تبادل نا درست اطلاعات بین افراد و نیز سوق دادند افراد به ایفای بهینه مسئولیت های خود می باشد. در این جا به تعریف سه مبحث اصلی از فرایند کسب و کار می پردازیم:
فرایند: فرایند به عنوان مجموعه ای از کارها و فعالیت های درون سازمانی است که هدف واحدی را براورده میکند و می تواند خروجی های معینی را از ورودی های مشخص تولید نماید.
فرایند گرایی: روشی است که با محور قرار دادن فرایندهای کسب و کار و حذف فعالیت های بدون ارزش افزوده، برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد می نماید.
مدیریت فرایندهای کسب و کار: رویکردی برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستند سازی، پایش و کنترل فرایندهای سازمان می باشد.
به طور خلاصه مدیریت فرایند کسب کار رویکردی برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستندسازی، پایش و کنترل فرایندهای سازمان می باشد. مدیریت فرایند کسب کار حاکمیتی را در سازمان، برای افزایش چابکی و کارایی، فراهم می آورد و به سازمان اجازه می دهد بتواند عملیات سازمان را با اهداف راهبردی هم راستا نماید. با بکارگیری یک سیستم مدیریت فرایند کسب و کار سازمان قابلیت پیدا می کند در هر زمان ، هر تغییری را ایجاد نماید و این زمینه ساز پیشرفت مستمر می باشد. هدف BPM را میتوان طراحی، اجرا و بهبود فعالیت های بین واحدهای سازمانی دانست که در آن اشخاص، سیستم های اطلاعاتی و افراد به هم پیوند می خورند. همچنین به لحاظ راهبردی BPM را می توان برای مدیریت و بهبود عملکرد یک کسب و کار، از طریق بهینه سازی مداوم فرایندهای کسب و کار در یک چرخه از مدل سازی، اجرا و اندازه گیری دانست.
طراحی سیستم فرایند کسب و کار (BPMS)
قبل از اینکه سازمان ها به طراحی و مدل سازی سیستم فرایندها (BPMS) بپردازند، بایستی با فرایندهای کسب و کار آشنایی داشته باشند، عموما فرایندهای کسب و کار، مجموعه ای از فعالیت های منطقی مرتبط با هم می باشند که جهت تولید ارزش با یکدیگر در ارتباط هستند. یک فرایند کسب و کار را می توان بصورت مراحل مختلفی در داخل چرخه کسب و کار دید که البته همگی در داخل سازمان جریان دارند و در راستای رفع نیازهای مشتریان اجرا می شوند.
هنگامی که تحلیل گر کسب و کار به فرایندهای خاصی در سازمان برخورد می کند، بایستی به چیزی فراتر از واحدهای سازمان توجه کنند. این بخش ها، تنها واحدهای سازمانی هستند ولی فرایندهای کسب و کار فراتر از این واحدها قرار گرفته اند. بعنوان مثال فروش کالا به مشتری تنها یک فرایند است، در حالیکه چندین واحد سازمانی، از بخش فروش تا توزیع و مالی در این فرایند درگیر می باشند.
دلیل خوبی برای اینکه نرم افزارهای مدیریت فرایندهای کسب و کار، فرایندها را بصورت افقی ونه عمودی با کارکردی مدیریت می کنند وجود دارد. در صورتیکه سازمان ها فرایندهایشان را بصورت عمودی و بر اساس کارکردها ببینند، فرایندها از هم مجزا می شوند. این امر منجر به بروز خطا شده و باعث افزایش هزینه های اضافه شدن کارها و همچنین افت کیفیت می شود. از سوی دیگر فرایندهای افقی، مرز واحدهای سازمانی را قطع می کنند و بر فرایندهای انسان محور «چه کسی، چه کاری را انجام دهد؟» پیش از فرایندهای وظیفه گرا «روش مرحله به مرحله» تأکید دارند. در خصوص مدل سازی و طراحی این فرایندها، اصلی ترین محرک ها برای بیشتر سازمان ها، بهینه سازی، اثربخشی، تعالی سازمان و رضایت مشتری است. در حقیقت، عمومی ترین باورها و ایده ها در پس مدل سازی و طراحی فرایندهای کسب و کار بدین شرح می باشند:
- بهبود در عملکرد
- کاهش هزینه ها
- اتوماسیون فرایندهای کسب و کار
- یکپارچگی فرایندهای کسب و کار
- خلق فرصت در کسب و کار
مدلسازی و طراحی فرایندهای کسب و کار، چیزی بیش از یک پروژه معمولی برای سازمان است. سازمان ها بایستی مدلسازی و طراحی فرایندهای کسب و کار را همچون یک تغییر حقیقی در کسب و کار ببینند که به تحقق یا تعریف مجدد اهداف سازمان و ارضای خواسته ها و انتظارات مشتریان بطور پیوسته می انجامد. مدلسازی فرایندهای کسب و کار ممکن است شامل تغییرات سازمانی، تغییرات فنی، یا ترکیبی از هردو باشد
در این فایل سه جزوه عالی در زمینه مدیریت فرایند کسب و کار BPMS و BPM و BPMN می باشد.
مطالب مشابه و مرتبط:
- فیلم آموزش نرم افزار بیزاجی (Bizagi) نرم افزار مدلسازی فرایندهای کسب و کار BPMS، BPM و BPMN
- آموزش کامل bpm در 100 قسمت رایگان