دانلود رایگان پروژه مهندسی مجدد (BPR) در شرکت برق. در این پروژه به شناسایی و تدوین و مهندسی مجدد فرایندهای استراتژیک در شرکت برق استان هرمزگان برداخته می شود.
دلایل و ضرورت استفاده از مهندسی مجدد فرآیندها
بررسی و تحلیل وضعیت حداقل چهار شرکت برق منطقه ای و شرکتهای زیر مجموعه آنها و به تبع آن شرایط کلان صنعت برق کشور، حاکی از آن است که دلایل موجهی برای جدی تلقی شدن موضوع فرآیندهای سازمانی در شرکتهای برق منطقه ای وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میشود:
1- کهولت سازمان:
سازمانها نیز همانند هر موجود زندهای دوره عمر دارند. توالی این دوره شامل مراحل پیدایش، طفولیت، رشد سریع، بلوغ، تکامل و … است. تجربه نشان میدهد که بیشتر سازمانها پس از دوره تکامل و ثبات به ورطه عدم خلاقیت و روزمرگی در انجام فرآیندها و وظایف خود می افتند. این حقیقت را میتوان در کیفیت و تنوع محصولات و خدمات این گونه سازمانها مشاهده کرد.
شرکتهای برق منطقه ای در دوره اشرافیت و بوروکراسی چرخه عمر خود قرار داشته و کرختی و سنگینی آنها در ارائه خدمت به مشتریان، بازطراحی فرآیندهای کلیدیشان را گوشزد مینماید.
از جمله ویژگی های بارز و نامبارک شرکت های برق منطقه ای که عوارض ناشی از این دوره عمر آنهاست، میتوان به عدم توسعه سیستمها و فرآیندهای سازمان در مقایسه با زیرساختهای سخت افزاری آن اشاره کرد. به عبارتی ابزارها، تکنولوژی و سایر زیرساخت های سخت افزاری سازمان ( با توجه به مشهود بودنشان) با گذشت زمان به طور نسبی توسعه یافته، ولی شیوه انجام کارها و ارائه خدمات و زیرساختهای نرم افزاری ( به واسطه نامشهود بودن آنها) به تناسب بهبود نیافته اند.
2- گرفتاری در چنبره قوانین و مقررات:
شرکتهای برق منطقه ای به عنوان شرکتهای زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر به ارائه خدمات عمومی تولید، انتقال و توزیع انرژی برق مشغول هستند. نظر به طیف گسترده سازمانها و نهادهای ناظر بر فعالیتهای شرکتهای برق از جمله وزارت نیرو، توانیر، سازمانهای نظارتی و … ارائه خدمات به مشتریان ( فروش انشعاب و انرژی) در بیشتر موارد با فرآینــدهای پیچیده، ناکارا، سـرشار از فعالیتهای کنترلی غیر ارزش افزا و … انجام میپذیرد. وجود چنین شرایطی، الزام و بهانه کافی برای استفاده از ابزاری برای ساده سازی فرآیندهای پیچیده را، ارائه می دهند.
3- ارائه خدمات عمومی به جامعه:
با توجه به ویژگیهای مفهومی و ذاتی ابزار BPR، کارکرد آن در سازمانهایی که ماهیت خدمت رسانی دارند (در مقایسه با سازمانهای تولیدی) بسیار مشهود است. این موضوع در شرکتهای برق منطقهای ( نظر به ارائه خدماتی عمومی به تمام افراد جامعه) بسیار قابل توجه است.
4- مشکل نقدینگی و هزینه های سرسام آور:
کمبود نقدینگی، یگانه مشکل عمومی بیشتر شرکتهای فعال، در صنعت برق ایران است. این مهم علاوه بر حدود 100 شرکت دولتی فعال در این عرصه، گریبان گیر شرکت های پیمانکاری این صنعت نیز شده است. این مشکل در چند سال اخیر و با تثبیت نرخ تعرفه فروش برق در کشور از شدت دو چندانی برخوردار شده است. شدت هر چه بیشتر این درد و ارزش یافتن هر ریال بودجه شرکتهای برق منطقه ای، موجب وثوق آنها به این مفاهیم و الزام کاهش جدی تر هزینه ها با استفاده از ابزارهایی چون BPR میشود.
5- عملیاتی شدن اصل 44 قانون اساسی:
اراده جدی دولت به خصوصی سازی شرکت های دولتی و آماده شدن تدریجی شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه هایی است، که پیش تر امکان عرض اندام کمتری در آنها برای این بخش وجود داشت. صنعت برق ایران ( به ویژه نیروگاه ها و شرکت های توزیع) نیز از این روند جدا نیستند و بدیهی است که تحقق این مهم، نیاز به بنگاهی کارآمد با فرآیندهایی چابک و حساس به هزینه دارد.
مراحل اجرای پیشبرد پروژه:
مديريت و مهندسي مجدد فرآيندها، بيش از آن كه يك ابزار يا متدولوژي مشخص باشد، نگرش و ديدگاهي نوين به سازمان و فرآيندهاي آن است و اين مهم موجب شده است براي اجرا و استقرار آن، روشهاي مختلفي توصيه شود. متدولوژي مورد استفاده براي اين پروژه با ارزيابي تطبيقي بيش از ده متدولوژي شناخته شده و شناسايي و « استفاده از نتايج تحقيقاتي دانشگاه كلمبياي آمريكا حاصل شده است و شامل سه مرحله كلي است.
در تحليل نيازمندي ها، تلاش بر آن بود كه نگاه كلان و آينده نگر داشته و در شناسايي راهكارهاي مناسب، آخرين تحولات تكنولوژي و بسترهاي نرمافزاري را در نظر گيرد. در ارائه راهكارهاي پيشنهادي نيز، محدوديت هاي برق منطقه اي به لحاظ مالي، ساختاري و منابع انساني در نظر گرفته شد. همچنين شركت هاي ايراني پشتيباني كننده اين راهكارها نيز شناسايي و رتبه بندي شدند.
مهمترين راهكارهاي مورد بررسي براي تسهيل جريان فرايندها، ارتباط هاي ميان افراد و دسترسي به اطلاعات عبارتند از:
بسترهاي پرتال و مديريت اسناد شامل راهكارهاي Oracle , IBM, Microsoft Sharepoint و راهكارهاي Open Source مطرح
بسترهاي مديريت فرايند شامل Microsoft Sharepoint و Skelta BPM.Net
راهكارهاي مديريت عملكرد سازمان و فرايندها شامل QPR ,Qlikview و Performance Point Microsoft
وجود و تحقق تدریجی تمام یا بخشی از موضوعات مورد اشاره در فوق، عزم جدی شرکتهای برق منطقه ای را برای بازنگری در شیوه انجام فرآیندهای خود با هدف نیل به فرآیندهایی چابک و کاهش حداکثری هزینه های عملیاتی برانگیخت.