خانه / پروژه و پایان نامه / پایان نامه روش تحلیل SWOT و ANP
پایان نامه ANP و SWOT

پایان نامه روش تحلیل SWOT و ANP

جهت حمایت از ما، لطفا امتیاز این پست را از طریق ستاره های بالا مشخص کنید (فقط بر روی ستاره ها کلیک کنید)

این پایان نامه به تدوین استرتژی با استفاده از تحلیل SWOT و سپس اولویت بندی استراتژیها با روش ANP می پردازد. این پایان نامه به مبحث گردشگری می پردازد و استراتژی های گردشگری را با SWOT تعیین میکند. روش ANP نیز یکی از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه است که توسط نرم افزار سوپر دسیژن (Super decision) انجام می گیرد. این پایان نامه به صورت کاملا رایگان جهت دانلود قرار داده شد.

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحليل SWOT را برای انتخاب استراتژیک می توان دست کم به سه شکل مورد استفاده قرار داد. رایج ترین کاربرد آن چارچوبی منطقی برای راهنمایی بحث های سیستماتیک موقعیت کسب و کار، استراتژیهای مختلف، و سرانجام انتخاب استراتژی ارائه می کند. چیزی را که یک مدیر به عنوان فرصت می بیند، ممکن است به چشم دیگری یک تهدید بالقوه باشد. به همین صورت، یک قوت در نظر یک دیر ممکن است از چشم انداز دیگری ضعف باشد. ارزیابی های مختلفی ممکن است منعکس کنندهی ملاحظات قدرت در سازمان و همین طور چشم اندازهای واقعی متفاوت باشد. دومین کاربرد تجزیه و تحليل SWOT، فرصت ها و تهدیدات کلیدی خارجی به طور سیستماتیک با ضعف ها و قوت های داخلی توسط روش ساختار یافته مقایسه می شود. هدف تشخیص یکی از چهار الگوی مشخص ترکیب میان داخلی و خارجی است که در شکل زیر نشان داده شده است.

تدوین استراتژی در ماتریس SWOT

حالت سوم از دیدگاه این مدل یک استراتژی مناسب قوتها و فرصتها را به حداکثر و ضعف ها و تهدیدات را به حداقل ممکن می رساند. برای این منظور نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات در چهار حالت کلی WO-SO-ST و WT پیوند داده میشوند و گزینه های استراتژی از بین آنها انتخاب میشوند که در شکل زیر نشان داده شده است.

ماتریس تدوین استراتژی در روش SWOT نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید

در اجرای استراتژی های SO (استراتژیهای تهاجمی) سازمان می کوشد با استفاده از نقاط قوت خود از فرصتهای محیط خارجی بهره برداری نماید. در اجرای استراتژیهای ST (استراتژیهای تنوع بخشی سازمان می کوشد با استفاده از نقاط قوت خود، اثرات ناشی از تهدیدات موجود در محیط خارجی را کاهش دهد و یا آنها را از بین ببرد. استراتژی های WO (استراتژیهای محافظه کارانه به دو دلیل مورد استفاده قرار می گیرند؛ اول اینکه سازمان برای از بین بردن نقاط ضعف داخل سازمان از فرصت های محیط بیرونی استفاده می نماید و دوم اینکه، سازمان زمینه را برای بهره برداری از فرصتهای محیط بیرونی فراهم نماید. هدف استراتژیهای WT (استراتژیهای تدافعی) این است که سازمان، هم در صدد کم کردن نقاط ضعف داخل برآید و هم، از تهدیدهای ناشی از محیط خارجی پرهیز کرده یا درصدد کم کردن آن باشد کلیه محاسبات روش SWOT نیز در نرم افزار EXCEL انجام می شود.

تصمیم گیری چند معیاره

در بسیاری از موارد برای تصمیم گیری در مورد گزینه های مختلفی که پیش روی مدیران قرار دارد معیارها و یا اهداف متعددی وجود دارد که ممکن است تناقضاتی نیز با یکدیگر داشته باشند. در این شرایط استفاده از روشهای سنتی تصمیم گیری امکان پذیر نیست و مدیران نیازمند استفاده از روش های مناسب تری برای تجمیع این اهداف متناقض با یکدیگر است. تصمیم گیری چند معیاره یکی از جمله روش های توسعه داده شده برای حل مشکلات مدیران است که برای مواردی که تعداد معیارها یا اهداف محدود می باشند قابل استفاده است. تصمیم گیری در حوزه مدیریت استراتژیک با ملاحظات چندگانه همراه می باشد، لذا تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره استفاده زیادی در این حوزه دارند. مدل SWOT که به آن اشاره شد، مهم ترین فاکتورهای درونی و بیرونی که می توانند آینده یک سازمان را تحت تأثیر قرار دهند را خلاصه کند. با این وجود تحليل SWOT بدون ضعف هم نمی باشد، بیشتر این تحلیل ها صرفا یک سری توصیفات و توضیحات کیفی می باشد؛ بدین معنی که قادر به کمی نمودن وزنها و تاثیرات عوامل استراتژیک در گزینه ها نمی باشد.

در جستجوی بهبود SWOT با توجه به ماهیت کار بهترین تکنیک هایی که می توان یک کار گرفته شود تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره میباشد که نخستین بار کورتيلا” و دیگران (۲۰۰۰) یک روش ترکیبی از این تحلیل و تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره به منظور برطرف کردن نقاط ضعف موجود در گامهای اندازه گیری و ارزیابی تحليل SWOT توسعه دادند. روش این محققان مبتنی بر به کار گیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در تحليل SWOT بود که در تحقیقات بعدی با عنوان A’WOT معروف گشت. به دنبال این تحقیق محققان بسیاری از این رویکرد استفاده کردند. در تمامی این مطالعات، محققان صرفا از این رویکرد به منظور اولویت بندی و رتبه بندی فاکتورهای SWOT استفاده کردند و استفاده از این تکنیک به مرحله انتخاب استراتژی بسط داده نشد. در این میان دو محقق به نام های احسان پونزل و متین داگدویرن (۲۰۰۷) در تحقیق خود ضمن بکار گیری فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) به جای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی یک گام به جلوتر برداشته و استفاده از این رویکرد را علاوه بر اولویت بندی فاکتورها و زیر فاکتورهای SWOT به مرحله انتخاب استراتژی هم گسترش دادند.

روش فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) ابزارهایی هستند که در تحلیل تصمیمات چند معیاره استفاده میشوند. روش AHP شامل یک هدف، چند معیار و گزینه می باشد، که در یک ساختار سلسله مراتبی که در آن عناصر سطح پایین تر بر عناصر سطح بالاتر موثر هستند تنظیم می شود. اما بسیاری از مسایل تصمیم گیری نمی توانند به صورت سلسله مراتبی سازماندهی شوند؛ زیرا ممکن است بین گزینه ها، بین معیارهای یک سطح و یا عناصر سطح بالاتر با پایین تر وابستگی وجود داشته باشد. به همین دلیل ساعتی روش ANP را برای حل مسایلی که وابستگی بین گزینه ها با معیارها را دارند پایه ریزی کرد. فرآیند تحلیل شبکه ای نظریه جدیدی است که فرآیند تحلیل سلسله مراتبی را برای پرداختن به وابستگی در بازخورد توسعه می دهد و به این منظور از رهیافت ابر ماتریس استفاده می کند. اگرچه هم فرآیند تحلیل شبکه ای و هم فرآیند تحلیل سلسله مراتبی اولویت ها را با انجام مقایسات زوجی اتخاذ می کنند، تفاوت هایی میان آنها وجود دارد. اولین تفاوت آن است که فرآیند تحلیل سلسله مراتبی حالت خاصی از فرآیند تحلیل شبکه ای است، چرا که فرآیند تحلیل شبکه ای، وابستگی درون خوشه ای (وابستگی درونی) و میان خوشه ای (وابستگی برونی) را در نظر می گیرد. دومین تفاوت آن است که فرآیند تحلیل شبکه ای ساختاری غیرخطی دارد. روش تحلیل شبکه ای تنها یک ساختار سلسله مراتبی صرف برای حل مسئله را در نظر نمی گیرد، بلکه مسئله را با استفاده از یک سیستم با رویکرد بازخورد مدل سازی می کند. یک سیستم با رویکرد بازخورد را می توان با شبکه ای که در آن گرهها نشانگر سطوح یا اجزا هستند، نشان داد.

اگر نیازمند مشاوره و انجام پروژه خود با این روش هستید با ما تماس بگیرید

انجام پروژه Ahp- anp- تاپسیس-ویکور-الکتره-دیمتل-فازی


مطالب مشابه و مرتبط:

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش و مشاوره تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره | تماس 09338859181
+