در این پروژه، برنامه ریزی تولید در شرکت بابل ماشین با استفاده از روش بهینه سازی خطی (LP) پیاده سازی می شود. این پروژه در قالب فایل PDF و در 53 صفحه می باشد.در این پژوه ابتدا مساله تعریف می شود و سپس مدلسازی شده و تابع هدف و محدودیت ها ذکر می شوند و در انتها نیز توسط نرم افزار لینگو مدل حل شده و جواب ها استخراج و تحلیل می شوند. برنامه ریزی تولید از دروس کارشناسی مهندسی صنایع می باشد که هم در صنعت و هم در بحث آکادمیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
برنامه ریزي تولید
برنامه ریزی تولید فرآیند شناسایی و جمع آوری الزامات بازار است که مجموعه خصوصیات محصول را شفاف می کند. برنامه ریزی تولید پایه تصمیم گیری نسبت به قیمت توزیع و فروش محصولات است و از مرحله ایده در مورد محصول آغاز به کار می کند تا به هنگامی که تولید آن صورت گرفته و به بازار عرضه شود. در واقع مفهوم برنامه ریزی تولید، مدیریت محصول در طول عمر آن است که می تواند همراه با استراتژی های بازارایابی (مانند بهبود محصول و یا حتی خروج از بازار)، افزایش توزیع، تغییر قیمت ها باشد.
فازهای برنامه ریزی تولید:
برنامه ریزی تولید دارای فازهای زیر می باشد:
1 .توسعه محصول
2 .مطالعه بازار
3 .تحقیق بازار
4 .معرفی محصول
5 .مدیریت طول عمر محصول
برنامه زمان بندی و توالی عملیات در مسائل برنامه ریزی تولید به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت در هر سازمان تولیدی نقش مهم و موثری دارد، زیرا زمانبندی تولید باعث جلوگیری از انباشت سرمایه، تقلیل ضایعات، کاهش و یا حذف بیکاری ماشین آلات و تلاش برای استفاده بهتر از آنها، پاسخگوئی بموقع به سفارش های مشتریان و تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در موقع مناسب میشود. مسائل زمانبندی تولید بسیار متنوع هستند.
هدف زمانبندی تولید تخصیص منابع محدود در طول زمان برای انجام گروهی از فعالیتهای است. داشتن یک برنامه زمانبندی تولید مناسب، تاثیر زیادی بر افزایش کارائی و دسترسی به اهداف سازمان دارد. مدل زمانبندی تولید در هر یک از سازمانهای تولیدی با توجه به اهداف و اولویتهای دسترسی به هر یک از آنها متفاوت است. بنابراین برای تعیین مدل زمانبندی مناسب در سازمان ابتدا باید اهداف، اولویت و محدودیت منابع مورد بررسی قرار گیرد. زمانی که نرخ تقاضا با زمان تغییر کند، مساله برنامه ریزی پویا نامیده می شود . موارد زیر طرق مختلفی است که برای برنامه ریزی به منظور تامین تقاضای در حال نوسان در اختیار مدیریت می باشد.
1- سطح موجودی را در دوره هایی که دارای تقاضای کمتری بوده بیشتر کنیم تا از عهده ی تقاضاهای زیادتر آینده بر آییم.
2- در دوره هایی که حداکثر تقاضا را داریم، فروش از دست رفته داشته باشیم یا اینکه سفارش عقب افتاده را قبول کنیم.
3- در عین حالی که نیروی انسانی ووسایل تولید را ثابت نگه می داریم وسعی می کنیم که از سیاست اضافه کاری در زمان های حداکثر تقاضا وتعطیلات در مواقع حداقل تقاضا استفاده نماییم.
4- در مواقع حداکثر تقاضا از روش قراردادهای جنبی استفاده نماییم.
5- با تغییر نیروی انسانی از طریق استخدام و اخراج ظرفیت تولید را تغییر دهیم.