خانه / آموزش های نرم افزاری و غیر نرم افزاری / آموزش QFD فازی و خانه کیفیت
آموزش QFD فازی خانه کیفیت

آموزش QFD فازی و خانه کیفیت

QFD چیست؟

QFD به عنوان یکی از روشهای نوین مهندسی کیفیت، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده و در فرایند بررسی و تحلیل خود، ضمن شناسایی خواسته ها و نیازمندی های مشتریان، سعی در لحاظ نمودن آن ها در تمامی مراحل طراحی و تولید دارد.یکی از ابزارهای مدیریت کیفیت جامع در شرکت ها گسترش عملکرد کیفیت (QFD) است. در QFD باید ببینیم مشتری چه می خواهد تا در محصول یا خدمات اعمال کنیم. به عبارت دیگر QFD یعنی تبدیل خواسته های مشتری به مشخصات فنی در محصول. نقطه شروع QFD ندای مشتریان (VOC) است. نتیجه تمامی فعالیت های QFD در ماتریسی به نام خانه کیفیت آورده می شود.

تاریخچه QFD

QFD براي اولين بار توسط شيگيرو  ميزونو و پروفسور اكائو  به اين سبب ايجاد شد كه نياز ها و خواسته ها و در نهايت رضايت مصرف كننده را قبل از توليد و ارائه، در محصول  بگنجاند و در فرايند ساخت دخالت دهد. QFD در محيطي در سال 1960 به وجود آمد كه به دليل جنگ جهاني دوم تمامي صنايع ژاپني از هم پاشيده شده بود اين شيوه در چنين محيطي به عنوان يك مفهوم زير چتر كنترل كيفيت جامع متولد گرديد. در سال 1997 QFD به حدي گسترش يافت که 68/5 درصد از شرکت‌هاي امريکايي و 31/5 درصد از شرکت‌هاي ژاپني از اين تکنيک استفاده مي‌ کردند.

مزایای استفاده از QFD

  • زمان کوتاهتر توسعه محصول
  • افزایش سهم بازار
  • کاهش تعداد دفعات تغییر در طرحهای مهندسی
  • کاهش هزینه های اولیه معرفی محصول
  • رضایت مشتریان از تامین خواسته ها و نیازهایشان
  • بهبود روشهای ساخت محصول
  • ایجاد یک زبان مشترک بین واحد های مختلف سازمان
  • ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب برای استفاده و کاربردهای آتی

رویکرد فازی در QFD

رویکرد سنتی در QFD استفاده از اعداد قطعی برای انجام محاسبات و بدست آوردن اهمیت و وزن نیاز مشتری و شاخص های فنی است اما چون استفاده از رویکرد فازی باعث از بین رفتن ابهامات در کلام پاسخ دهنده می شود لذا استفاده از QFD فازی می تواند نتایج دقیق تری را در پی داشته باشد. در این روش پس از تشکیل خانه کیفیت و مشخص کردن نیازهای مشتری و الزامات فنی، جهت تعیین مقدار کمی روابط بین آن ها از طیف اعداد فازی استفاده می شود.

مراحل تکمیل خانه کیفیت

اولین مرحله در QFD توسعه محصول است که به واسطه شباهت بسیار زیاد این ماتریس به خانه، معروف به خانه کیفیت شده است. خانه کیفیت ابزاری توانمند برای ترجمه ندای مشتری و خواسته های کیفی اون از محصول به الزامات کمی می باشد که به نحو چشمگیری قابلیت پیگیری و لحاظ نمودن آن ها را در محصول، از طرف سازمان بالا می رود. خانه کیفیت ماتریسی است که در آن رابطه میان WHATs (چه ها) و HOWs (چگونه ها) مشخص می گردد.

در ویدیوی زیر قسمتی از روش QFD فازی آموزش داده شده است

جهت دانلود آموزش کامل این روش اینجا را کلیک کنید


چنانچه نیازمند مشاوره و یا انجام پروژه خود با این روشها هستید با ما تماس بگیرید

آموزش QFD فازی و خانه کیفیت


  • آموزش روش qfd فازی
  • توضیحات روش QFD فازی
4٫9

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =

انجام تخصصی پروژه، پایان نامه و مقاله تصمیم گیری چند معیاره-- کمترین هزینه بالاترین کیفیت ==> تماس یا تلگرام 09338859181تماس باما
+