تبلیغ دوم صنایع بیست
آموزش روش SAR

رتبه بندی تجمعی ساده (SAR)

رتبه بندی تجمعی ساده (SAR)

روش رتبه بندی تجمعی ساده (Simple Addition Ranking) یکی از روشهای تصمیم گیری چند معیاره است که مبتنی بر رتبه بندی گزینه ها با توجه به شاخص های تاثیرگذار بر هر یک از آن ها است. در این روش به استاندارد کردن داده ها نازی نیست، زیرا مبنای کار بر اساس رتبه های تخصیص داده به هر یک از گزینه ها است. ارزش حاصل از مجموع شاخص­ ها به هر گزینه که از بیشترین میزان برخوردار باشد اولویت هر گزینه را مشخص می کند. محاسبه مجموع ارزش عددی هر گزینه با توجه به وزن هر یک از شاخص ها از طریق رابطه زیر محاسبه و برآورد می­ شود.

رابطه روش SAR

در این رابطه Wk وزن هر شاخص و T تعداد کل گزینه ها و Rk نیز رتبه ترتیبی گزینه با توجه به شاخص k است. این روش علی رغم تفاوت زیادی که میان گزینه ها می تواند به وجود آورد روشی کارآمد با استفاده وسیع در رتبه بندی گزینه ها محسوب می شود در این روش به مراحل زیر توجه می شود:

1- تعیین شاخص ها و گزینه ها بر حسب موضوع و اولویت بندی

2- تعیین وزن هر یک از شاخص ها

3- تعیین رتبه های هر یک از گزینه ها در تعامل با شاخص ها

4- محاسبه رتبه های وزنی هر یک از گزینه ها در تعامل با شاخص ها

در خصوص رتبه های وزن دار شده، اگر رتبه (1) به شرایط مطلوب داده شده باشد، در آن صورت میزان V(at) هر قدر ارقام کمتری را نشان دهد، گزینه های مورد نظر از اولویت بالاتری برخوردار است. در غیر اینصورت رابطه عکس برقرار خواهد بود.

گام های روش SAR

پیاده سازی این روش بر اساس گام های زیر صورت می پذیرد.

گام اول: تشکیل ماتریس تصمیم

اولین گام در این روش تشکیل ماتریس تصمیم می باشد چون در این روش هدف رتبه بندی گزینه های پژوهش است بنابراین ماتریس تصمیم نیز به صورت معیار-گزینه است یعنی ماتریسی که ستون ها معیارهای پژوهش و سطرها گزینه ها را تشکیل می دهند. ماتریس تصمیم این روش همان ماتریس تصمیم روش تاپسیس یا روش ویکور است. هر سلول این ماتریس نیز ارزیابی گزینه ها نسبت به معیارها است. به عنوان مثال در شکل زیر قصد خرید یک خودرو داشته باشیم ماتریس تصمیم به این صورت است.

ماتریس تصمیم تاپسیس

گام دوم: محاسبه وزن معیارها

در این گام باید وزن معیارهای پژوهش نیز محاسبه شود وزن همان میزان اهمیت معیارها است که می تواند توسط فرد تصمیم گیرنده به صورت شهودی مشخص شود و یا با استفاده از روشهایی مثل آنتروپی شانون، روش AHP و یا روشهای جدیدتر مثل روش BWM و یا روش SWARA محاسبه شود. در صورتیکه بخواهیم با استفاده از همان ماتریس تصمیم اولیه وزن ها را محاسبه کنیم میتوانیم از روش آنتروپی شانون و یا روش IDOCRIW استفاده کرد. روش های دیگر نیازمند اطلاعات جدید و مقایسات زوجی هستند.

گام سوم: رتبه بندی گزینه ها در هر معیار

در این بخش باید مشخص کرد که هر گزینه در هر معیار چه رتبه ای دارد. مثلا در ماتریس تصمی بالا قیمت یک معیار منفی است یعنی هر چقدر کمتر باشد بهتر است پس در این معیار گزینه A1 رتبه اول، A2 رتبه دوم و A3 رتبه سوم را کسب کرده است. برای مابقی معیارها نیز به طریق مشابه این فرایند صورت می گیرد. که در جدول زیر آورده شده است.

قیمتکیفیتزیباییمصرف سوخت
A11222
A22323
A33111

گام چهارم: محاسبه مجموع ارزش عددی هر گزینه

با استفاده از رابطه شماره 1 که در ابتدای این آموزش آورده شده است مجموع ارزش عددی هر گزینه را محاسبه می کنیم. در این رابطه T همان تعداد گزینه یعنی 3 است و W نیز وزن معیارها می باشد که از طریق روشهای مختلف محاسبه می شود.به عنوان مثال فرض کنید در مقال فوق وزن معیار قیمت 0.3، وزن معیار کیفیت 0.2، وزن معیار زیبایی 0.2 و وزن معیار مصرف سوخت نیز 0.3 است. که در شکل زیر این مال حل شده است و ارزش عددی هر گزینه مشخص شده است هر چقدر این ارزش عددی کمتر باشد نشان از برتر بودن آن گزینه دارد. که در این مساله گزینه A3 رتبه اول را کسب کرده است.

مثال حل شده SAR


روش دلفی (delphi) و پرسشنامهدوستان عزیز چنانچه تمایل به مشاوره و یا انجام پروژه خود با این روش را دارید با ما تماس بگیرید (کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ) —> تماس: 09338859181

  • آموزش روش SAR
  • رتبه بندی تجمعی ساده (SAR)
  • گام های روش SAR
4٫9

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 15 =

مشاوره و انجام تخصصصی پروژه ها، مقالات و پایان نامه های تصمیم گیری چند معیاره | تماس 09338859181
+