آموزش روش OWA و Fuzzy OWA

آموزش روش OWA و fuzzy OWA

آموزش روش OWA و fuzzy OWAآموزش روش OWA و fuzzy OWA

روش ميانگين گيري وزني مرتب شده (OWA)

در يك مسأله تصميم گيري، افراد ريسک پذير بر روي خواص خوب يك گزينه و افراد ريسك گريز بر روي خواص بد يك گزينه تاكيد می کنند و آنرا ملاک انتخاب خود قرار می دهند. روش OWA قادر است میزان ریسک پذیری و ریسک گریزی افراد را مد نظر قرار دهد و آن را در رتبه بندی گزینه ها اعمال کند. این تکنیک اولین بار توسط یاگر (Yager) در سال 1988 معرفی شد. تاکنون مدلهای زیاد برای تکنیک OWA ارائه شده است که دو مدل آن بسیار پر کاربرد می باشد یکی مدل اصلی یاگر و دیگری مدل اوگان در سال 1988 و دیگر مدل ماکزیمم آنتروپی یکنوای نوع دوم توسط کاپور و شرما (2002) است.

در اولین مدل ابتدا با استفاده از رابطه زیر درجه ریسک پذیری عملگر OWA را مشخص می کنیم. هر چه مقدار orness بیشتر باشد نشان دهنده خوشبینی و یا ریسک پذیری تصمیم گیر بیشتر خواهد بود و هر چه این مقدار کمتر باشد میزان بدبینی و یا ریسک گریز بودن تصمیم گیر بیشتر است.

آموزش روش OWA و fuzzy OWA

معمولا مقدار OR ness بیشتر از 0.5 نشان دهنده تصمیم گیر ریسک پذیر ، برابر با 0.5 تصمیم گیر خنثی و کمتر از 0.5 نشان دهنده تصمیم گیر ریسک گریز است.

دومین مدل، مربوط به پژوهش اوگان (1988) است. این یک مدل غیر خطی است که در زیر آورده شده است. هدف از حل این مدل محاسبه Wi ها به ازای مقادیر مختلف آلفا است. که این مقادیر برای تصمیم گیرنده ریسک گریز تا ریسک پذیر متغیر است.

آموزش روش OWA و fuzzy OWA

سومین مدل، مدل ماکزیمم آنتروپی یکنوای نوع دوم است با حل این مدل نیز مقادیر مختلف w حاصل می شود که می توان جهت رتبه بندی گزینه های پژوهش در مدل OWA از آن استفاده کرد.

آموزش روش OWA و fuzzy OWA

تمامی مدل ها و محاسبات بالا رویکرد OWA در محیط قطعی بود برای پیاده سازی روش OWA در محیط فازی نیز جهت غلبه بر ابهامات کلامی پاسخ دهنده استفاده می شود.

فیلم آموزش روش OWA و OWA فازی تهیه شده است و در لینک زیر قرار داده شده است. جهت دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *