خانه / آموزش های نرم افزاری و غیر نرم افزاری / تکنیک کارت امتیازی متوازن (BSC) و ANP
روش BSC و ANP کارت امتیازی متوازن

تکنیک کارت امتیازی متوازن (BSC) و ANP

کارت امتیازی متوازن

مدل BSC یا کارت امتیازی متوازن جهت ارزیابی عملکرد سازمان استفاده می شود و ترکیب آن با روش تحلیل شبکه ANP باعث اهمیت بیشتر و نتایح بهتر آن می شود. کارت امتیازی متوازن اولین بار توسط توسط رابرت کاپلان و دیوید نورتون در سال 1992 ارائه شد. در مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) 4 بعد مالی، فرایندهای داخلی، مشتری، و یادگیری و رشد در نظر گرفته می شود. در این میان تعریفی که از ارزیابی عملکرد به میان می آید این است که در یک سازمان یا شرکت فعالیت ها و اقداماتی که باعث استفاده بهینه از امکانات و منابع می شود تا کارایی و اثربخشی حاصل شود. BSC به جای تمرکز بر ابزارهای کنترل مالی که رهنمود های اندکی در زمینه تصمیم گیری های بلند مدتی ارائه می کنند.اندازه گیری را به عنوان ابزاری جدید برای توصیف عناصر کلیدی نیل به استراتژی به کار می گیرد.علاوه بر معیارهای مالی ،عملکرد سازمان را از طریق سه وجه متفاوت سازمان اندازه گیری می شود: مشتری ،کسب و کارهای داخلی و رشد یادگیری ؛البته با توجه به شرایط سازمان می توان وجوه مورد بررسی را نیز توسعه داد.

فرایند تحلیل شبکه ای ANP

روش ANP یکی از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه است که در مدلهای سلسله مراتبی با روابط درونی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف این روش وزن دهی به معیارها و زیرمعیارها و یا گزینه های پژوهش بر اساس سوپرماتریس ANP است. این روش توسط توماس ساعتی ارائه شد. برای بکارگیری این روش، ابتدا باید عوامل و مولفه های پژوهش شناسایی شوند سپس روابط درونی بین آن ها مشخص گردد و سپس وارد الگوریتم تکنیک ANP شوند. ترکیب روش کارت امتیازی متوازن و ANP از موضوعات پر اهمیت ویژه است که بسیار در مقالات و پایان نامه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)

تکنیک کارت امتیازی متوازن (BSC) و ANP

همان طور که در بالا بیان شد مدل BSC 4 بعد زیر را در مدل خود دارد.

1 – نگاه ها به سهامداران چگونه است؟ (جنبه مالي)

2 – در چه زمينه هايي بايستي خوب عمل كنيم؟ (جنبه داخلي كسب و كار)

3 – نگاه مشتريان به ما چگونه است؟ (جنبه مشتري)

4 –چگونه مي توانيم به بهبود و خلق ارزش ادامه دهيم؟ (جنبه يادگيري و نوآوري).

معرفی ابعاد کارت امتیازی متوازن

كارت امتيازي متوازن، شاخص هاي مالي از عملكرد گذشته را با شاخص هايي از تعيين كننده هاي عملكرد آينده تكميل مي كند. اهداف و شاخص هاي كارت امتيازي از استراتژي و چشم انداز سازمان تعيين شده اند. اين اهداف و شاخص ها به عملكرد سازمان در چهار وجه مي نگرند: مالي، مشتري، فرآيندهاي داخلي، وآموزش و يادگيري.

بعد مشتری

در بعد مشتري كارت امتيازي متوازن، مديران ابتدا بخش هاي مشتري و بازاري را كه مي خواهند در آن رقابت كنند تعيين مي كنند، بخش هاي تعيين شده شامل مشتريان و بازار هاي فعلي و بالقوه خواهد بود. اين وجه كارت امتيازي شامل چند شاخص عمومي اصلي و يک سري شاخص هاي فرعي است.  شاخص هاي اصلي عبارت از رضايت مشتري، حفظ مشتري، جذب مشتري جديد، سوددهي مشتري و سهم بازار در بخش هاي بازار و مشتري مورد رقابت مي باشند. سري ديگر شاخص هاي اين وجه، مربوط به سنجش عواملي هستند كه براي مشتري ايجاد ارزش كرده و از اين طريق وضعيت شاخص هاي اصلي را تعيين  مي كنند.

بعد فرایندهای داخلی

در وجه فرآيندهاي داخلي كارت امتيازي متوازن، مديران ابتدا فرآيندهاي داخلي كليدي را كه بايد جهت اجراي استراتژي بر آنها تأكيد شود معين مي كنند.اين فرآيندها سازمان را به ايجاد ارزش براي جذب و حفظ مشتري مورد نظر وتأمين انتظارات سهامداران قادرمي سازند. هر واحد كسب و كاري مجموعه فرآيندهاي خاصي جهت ايجاد ارزش براي مشتريان و نتايج مالي براي سهامداران دارد.

بعد مالی

در اين وجه كارت امتيازي متوازن، نتايج اقتصادي حاصل از اجراي استراتژي‌ها، مورد سنجش قرار مي گيرند. همانگونه كه در سيستم هاي برنامه ريزي قبل از برنامه ريزي استراتژيک و نظام هاي كنترلي مطابق آنها عملكرد مالي مي توانست با شاخص هايي همچون سود عملياتي و برگشت سرمايه و ميزان ارزش افزوده سنجيده شود، در كارت امتيازي متوازن، به عنوان رويكردي به سنجش عملكرد و نتيجتاً ابزاري جهت كنترل، عملكرد مالي با نسبت ها و شاخص هاي مشابهي سنجيده مي شود.

بعد آموزش و یادگیری

يادگيري و رشد سازمان از سه منبع اساسي نيروي انساني، سيستم هاي اطلاعاتي و دستورالعمل ها و رويه هاي سازماني حاصل مي شود. سطح دستيابي به قابليت ها و توانمندي هاي ويژه در اين منابع در وجه يادگيري و رشد كارت امتيازي مورد سنجش قرار مي گيرد.


چنانچه نیازمند مشاوره و یا انجام پروژه خود با این روشها هستید با ما تماس بگیرید| 09338859181

تکنیک کارت امتیازی متوازن (BSC) و ANP


مطالب مشابه و مرتبط

درباره ی مدیر سایت

کارشناسی مهندسی صنایع/کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع/مسلط به مباحث تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در محیط های قطعی و فازی و خاکستری/ مسلط به نرم افزار های Super Decision - Expert Choice - Visual Promethee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *